Spørsmålet om tillit til politikerne er et tilbakevendende tema i pressen. Det er blitt avdekket kreative bostedsordninger og omfattende aksjetransaksjoner, forhold som kan gi politikerne både økonomisk gevinst og svekket tillit.

Det er imidlertid den miljøpolitiske tilliten til styresmaktene som for oss i Naturvernforbundet er viktig - hva de lover og hva de følger opp. Vi fikk store forventninger til regjeringen da Barth Eide underskrev Naturavtalen i Montreal og miljøministeren uttalte: «Nå er det naturens tur, og vi skal følge opp hjemme». Kort tid etter Barth Eides hjemkomst vedtok imidlertid regjeringen at en helt ny 4-felts motorvei med 110 km /t skal bygges tvers gjennom Lågendeltaet som har Norges strengeste rettsvern som naturreservat. Ikke mindre enn 59 rødlistede fuglearter bruker Lågendeltaet som reservat, og uten et strengt rettsvern er disse - og mange andre arter - svært utsatte.

Nå i september sto statsrådene Nygård og Barth Eide frem på «Dagsnytt 18» og argumenterte sterkt mot utbygging av 4-felts motorveier. Statsrådenes argumentasjon var uten forbehold og tilnærmet lik det Naturvernforbundet står for med uttalelser som: «Regjeringen vil bygge smalere motorveier med redusert fart [...] Det skal stilles strengere krav til å utløse 4 - felts vei [...] Gjenbruk av eksisterende veibane skal benyttes med opprusting for 2/3 felt med midtrekkverk [...] Veikapasiteten skal gjenspeile trafikkgrunnlaget [...] Det kan bygges mer vei der det i dag er dårlig kapasitet og stor ulykkesfare». Statsrådenes begrunnelse for å dra i bremsen var å spare natur, kulturlandskap, penger og for å sikre en trygg og framtidsrettet vei. Slik vi tolker budskapet deres, har regjeringen innsett alvoret i naturkrisene og vil la dette alvoret få konsekvenser for et så viktig samfunnsspørsmål som veibygging er.

Kort tid etter regjeringens nyhet på «Dagsnytt 18» om å nedskalere dimensjonene på motorveier, uttalte imidlertid Nye Veier ved Asbjørn Heierås følgende: «Dette påvirker ikke veiutbyggingen i Agder og det blir 110 km/t og 4- felt i Agder». Nye Veier undergraver med dette regjeringens forespeilede veipolitikk og etterlater spørsmålet: Er det regjeringen eller et privat utbyggingsselskap som skal bestemme veipolitikken i Agder? Alt tyder på at Nye Veier ikke har til hensikt å tilpasse seg regjeringens motorveistrategi.

Alt tyder på at Nye Veier ikke har til hensikt å tilpasse seg regjeringens motorveistrategi.

Naturvernforbundet har også registrert regjeringens tydelige signaler om at allerede planlagte veiprosjekter må revurderes. Vi har imidlertid ikke registrert det har fått konsekvenser med nedskalering av E39 i Agder. Fremdeles skal hele den 17 mil lange strekningen fra Kristiansand til Ålgård bygges med en helt ny trasé, hvor intakt, verdifull og uerstattelig natur og kulturlandskap skal ødelegges med tilførselsveier, kryss, veiskuldre og viltstengsler. Dette er ikke forenelig med hva de globale miljøkrisene krever av oss.

Vi forventer at regjeringen står ved sine klare uttalelser i «Dagsnytt 18». Samferdselsdepartementet ved statsråd Nygård utgjør Nye Veiers generalforsamling og har slik sett myndighet over selskapet. Vi regner derfor med at motorveiutbygging i Agder (E18 og E39) nedskaleres til det regjeringen har gitt oss klare forventninger om; størst mulig gjenbruk av eksisterende vei, og å nedskalere stamveiutbyggingen til 2/ 3 felt med midtdeler og redusert fart.  Da vil tilliten vår til regjeringen styrkes.

Peder Johan Pedersen, fylkesleder og Marie Kvalheim Nilsen, fylkessekretær, Naturvernforbundet i Agder