Helge Sten Thorbjørnsen reflekterer i et leserinnlegg 7. juli over hva som skjer etter døden. Ja, vi skal jo alle dø en dag. Det er det eneste som er sikkert, men om livet blir kort eller langt, det vet vi ikke. Kanskje vi må si at heldig er den som har nådd støvets alder, og som kan se tilbake på et langt liv. Likevel påstår Thorbjørnsen at nettopp da bør en se framover. Mot det som skjer etter døden.

Ja, det finnes mange teorier om det, og mange lurer nok på hva som vil møte oss «på den andre siden». Er det ingenting mer etter død og grav, eller er det et liv etter døden? Skal vi møte igjen våre kjære eller er det bare en mørk grav som venter oss? For oss kristne lever vi i håpet om at døden bare er begynnelsen på noe nytt, som er enda bedre enn livet her på jorden. Thorbjørnsen refererer til Store norske leksikon som sier at paradis er et behagelig sted. Han siterer også Norske akademis ordbok som sier at det er et oppholdssted for de frelste sjeler. «Og nå blir jo alle frelste. Alle kommer til paradis», tilføyer han.

Ja, hvem er egentlig de frelste sjelene? Mange husker vel de velkjente versene fra Johannes 3.16: «For så har Gud elsket verden at han ga sin sønn den enbårne for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.» I tidligere oversettelser (1978/ 1988) står det at de som tror på ham ikke skal «gå fortapt». Verset fra Johannesevangeliet blir kalt «Den lille Bibel», og ifølge Wikipedia oppsummerer det noen av de viktigste prinsippene i tradisjonell kristendom. Ja, hva innebærer det å gå fortapt? Eller hva betyr fortapelse? Store Norske Leksikon sier at fortapelse i Det nye testamentet er et uttrykk som betegner de ugudeliges endelige skjebne (Matt.7.13, Fil.3.19, Hebr.10.39, 2.Pet.3.7). De sier videre at fortapelse forstås som undergang, tilintetgjørelse eller varig pine. Helvete beskrives som «de fordømtes pinested». De sier også at forestillingen om Helvete og ild finnes i mange tekster i Det nye testamentet. Er så fortapelse og Helvete avskaffet i dag? Ja, hvis Bibelens ord ikke lenger har betydning. Nei, hvis Guds ord fortsatt står fast.

Hva Bibelen sier om frelse og fortapelse er selvfølgelig noe en kan velge å tro eller ikke tro på.

Hva Bibelen sier om frelse og fortapelse er selvfølgelig noe en kan velge å tro eller ikke tro på. Dette gjelder alle mennesker, uansett alder. For oss som har nådd støvets alder, er det på høy tid å ta stilling til disse spørsmålene. Slik vi forstår det har ikke Helvete gått ut på dato, selv om debatten på 50-tallet, med Ole Hallesbys lære i sentrum, har stilnet. De gode nyhetene er at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.

Grethe og Tor Ole Rønning