– Det er egentlig litt rart, fordi jeg har alltid vært litt sjenert. Men jeg vokser på det. Jeg føler at jeg er blitt mye mer utadvendt etter at jeg startet Instagram-profilen min.

Ordene tilhører Julie Abrahamsen fra Vanse. Etter videregående dro hun til Oslo for å studere til å bli motekonsulent. Her fant hun ut at interessen var langt større for sminke og hår. Derfor bestemte hun seg for å gå inn for å lage Instagram-konto bestående av sminkevideoer og bilder. Resultatet litt over ett år etter at hun startet opp prosjektet: 30.000 følgere.

– Jeg elsker å være kreativ og teste ut nye looks, sier Julie Abrahamsen. Foto: Privat

– Det er egentlig litt sykt. Målet mitt har hele tiden vært at en dag skulle få 10.000 følgere. Rett før det hadde gått ett år, hadde jeg 8.000 følgere, men så - de to siste månedene - har jeg fått 22.000 nye følgere. Det har egentlig tatt helt av.

21-ÅRINGEN FANT ETTER ett år i Oslo ut at hun heller ville bo i hjemkommunen og bor i dag på Borhaug sammen med samboeren Sondre i en helt ny enebolig. Her har Abrahamsen fått et eget kontor, eller studio om du vil, som hun tar i bruk når hun lager filmer til sin konto på Instagram. Disse filmene har blitt ekstremt populære og enkelte er sett av flere hundre tusen.

Julie Abrahamsen lever drømmen. Foto: Privat

– At mitt ansikt har blitt sett over en million ganger totalt på sosiale medier, er helt absurd, mener jeg. Jeg klarer ikke helt å skjønne det, smiler Abrahamsen.

Annonsører har derimot skjønt det, og 21-åringen blir ofte kontaktet av produsenter som ønsker et samarbeid. Det har ført til at hun i stor grad kan leve av å legge ut video og bilder av seg selv sminket.

– Jeg får produkter tilsendt som de ønsker at jeg skal omtale eller teste ut mot betaling. Jeg legger likevel ikke ut noen ting som jeg ikke kan gå god for selv. Hvis ikke jeg får være kreativ slik jeg ønsker, sier jeg nei.

ETTER TØFFE MÅNEDER med mye hardt arbeid, reiste Abrahamsen bort i påska. Da gikk det opp for henne for heldig hun faktisk er som kan drive med det hun har størst interesse for - og samtidig tjene penger på det.

– Jeg er utrolig glad og takknemlig for det jeg har oppnådd. Å få lov til å jobbe med, og utfolde seg på det jeg liker best, er kjempegøy. Jeg har ikke vært spesielt glad i tradisjonelle skolefag, og har slitt litt med det. Derfor er det desto gøyere at jeg nå kan leve av å utfolde meg kreativt og estetisk

21-åringen Julie Abrahamsen stortrives på Borhaug i ny enebolig. Foto: Lars Erik Larsen

Den rene sminkeprofilen på kontoen til Abrahamsen er nøye gjennomtenkt. Hun ønsker nemlig ikke å dele for mye av privatlivet sitt på sosiale medier.

– Mitt privatliv er privat. Jeg tviler også på at følgerne mine er så interessert i å følge meg privat. Så det er et bevisst valg jeg har tatt. Alt skal passe inn i profilen.

AT ABRAHAMSEN ER TALENTFULL innenfor sminke og hår, hersker det ingen tvil om. Det er er antall visninger et klart bevis på. Og som ikke det var nok bevis nok, var hun også blant det blant de 30 som gikk videre i konkurransen «NYX Nordic Face Awards», en konkurranse som samlet deltakere fra hele norden.

– Det var utrolig stort for meg, forteller hun.

Denne uken ble det klart at hun ikke gikk videre i konkurransen.

– Men jeg veldig fornøyd å være en av topp 30, sier hun.

Martine Rødland Egeland fra Flekkefjord har over 200.000 følgere på Instagram.

TENK DEG ET LIV hvor du får 30 mail til dagen om produkter som leverandører vil gi deg eller betale deg for å omtale. Du har muligheten til å leve av å legge ut bilder av deg selv ikledd nytt antrekk som er sendt gratis til deg. Et drømmeliv, vil nok mange mene. Martine Rødland Egeland lever tilnærmet dette livet.

Egeland er opprinnelig fra Flekkefjord og begynte å blogge da hun var 13 år gammel da to venninner av henne bare startet opp en blogg og sa til henne «Martine, du skal begynne å blogge». Egeland sa ja, og det som startet som en tilfeldig blogg, ble etterhvert svært populær. På et tidspunkt var det den 11. mest leste bloggen i hele Norge. Men så finner Egeland ut av hun ikke har tid til å blogge og slutter å skrive innlegg i 2013. Hun velger likevel å fortsette å legge ut bilder på bildedelingstjenesten Instagram, som hun egentlig startet opp for å få flere lesere inn på bloggen. I dag har flekkefjæringen 230.000 følgere på Instagram. Det gjør henne svært ettertraktet.

– Jeg kunne nok levd utelukkende av dette, men det er veldig ustabilt, fordi når jeg kun bruker Instagram så kan jeg ikke gi annonsørene alt det de ønsker med direktelenker og lang tekst. Det hadde vært lurest å opprette blogg igjen og kanskje en Youtube-kanal. Men hadde jeg gått inn for det, hadde jeg fint kunne levd av det. Men jeg har jobbet i vanlig jobb siden jeg var 13 og trives med det.

- Jeg har aldri hatt som mål at jeg skal tjene penger på det.

HVOR MYE TJENER DU? Dette spørsmålet er det første spørsmålet som Egeland når hun treffer nye mennesker som hører om hennes posisjon på Instagram. 22-åringen innrømmer at det er litt irriterende, men hevder at hun forstår det.

– Men for min del har det bare blitt sånn. Jeg har aldri hatt som mål at jeg skal tjene penger på det.

– Hva sier vennene dine om at du kunne levd av det, om du hadde ønsket det?

– Nå er det så lenge siden det startet at det nesten ikke er et samtaleemne lengre og det er jeg veldig glad for.

Til tross for mange spørsmål rundt temaet penger, forholder Egeland seg helt rolig der vi sitter på en kafe i Kristiansand.

Egeland fra Flekkefjord nyter livet i Kristiansand. På sikt kan hun tenke seg å flytte til Oslo.

– Jeg er jo en vare, jeg også. Jeg får varer tilsendt, men de ser også på meg som en vare.

– Tenker du slik?

– Ja. Jeg selger jo meg selv inn.

ET BESØK PÅ EGELAND PROFIL på Instagram viser at den utflyttede flekkefjæringen har lagt ut over 1.300 innlegg siden oppstarten i 2012. Det reelle tallet er imidlertid langt høyere.

– Hehe, det er mange innlegg som jeg har slettet rett etter at jeg har lagt ut på siden min. Jeg er veldig opptatt av innleggene mine skal passe inn i profilen, slik at de som oppdager får lyst til å følge meg. Det skal ikke bare være masse random, sier hun.

Av de over 1000 innleggene, er det kjæresten til Martine, Thomas, som har tatt flesteparten av innleggene.

Egeland legger ikke skjul på at hun setter stor pris på at kjæresten er en svært tålmodig fyr.

– Det er nok hans beste kvalitet. Det skal mye til før jeg er fornøyd med bildene. Egentlig så hater jeg å bli tatt bilde av.

– Seriøst? Du har ekstremt mange bilder av deg selv på Instagram?

– Ja, men det er ekstremt mange bilder som er tatt for det ene som er lagt ut. Jeg har en stor harddisk hjemme med bilder som ikke er blitt brukt. Jeg er svært opptatt av resultatet.

Mobilen er Egelands beste venn.

DET ER KANSKJE det punktet mange glemmer når de tenker over Egelands og og Abrahamsen suksess på sosiale medier. Det ligger nemlig ekstremt mye planlegging og hardt arbeid bak alt de har oppnådd. I Egelands tilfelle har det ikke alltid vært like akseptert.

Jeg kommer aldri til å flytte tilbake til Flekkefjord igjen.

– For å si det sånn: Jeg kommer aldri til å flytte tilbake til Flekkefjord igjen. Det er en drittby. Jeg følte aldri at jeg ble godtatt før jeg kom hjem med pris fra Vixen Blog Awards i kategorien «Beste dagens outfit». Da var jeg plutselig god nok.

- Jeg har aldri hatt som mål at jeg skal tjene penger på det, sier Egeland om Instagram.

I dag bor Egeland i Kristiansand, noe hun har gjort siden hun flyttet etter videregående. I tillegg til å jobbe med Instagram-kontoen sin, jobber hun på en klesbutikk på Sørlandssenteret.

– Jeg blir gal av å sitte helt i ro. Derfor passer det meg perfekt å ha denne jobben i tillegg.

CAMILLA JOHANSEN FRA FARSUND er også svært populær på Instagram. I skrivende stund står hun oppført med 39.000 følgere.

@homebycamilla_J er Camilla Johansens profil på Instagram som har nesten 40.000 følgere. Foto: Privat

– Det begynte med at vi skulle bygge hus i 2015 og siden jeg alltid har vært opptatt av interiør, tenkte jeg at jeg kunne legge ut bilder av løsningene vi valgte til huset på Instagram. Siden har det bare ballet på seg. Nå legger jeg også ut bilder av barnerom og barnemote ettersom jeg er blitt ambassadør for to merker, forteller hun.

Instagram er bare en hobby.

I motsetning til Abrahamsen og Egeland som får penger i tillegg til produkter for å annonsere for disse på sosiale medier, får Johansen kun produkter tilsendt for rollen sin som ambassadør.

Da Camilla Johansen flyttet inn i nytt hus, startet et lite eventyr på sosiale medier. Her er hun avbildet med familien sin. Foto: Privat

– Jeg synes jo det bare er kjempegøy å holde på med dette, så jeg er superfornøyd. Instagram er bare en hobby.

Dette bildet til Johansen har over 800 likes. Foto: Privat

Johansen har nemlig en fast jobb som sykepleier ved siden av å være aktiv på bildedelingstjenesten.

– Det passer meg veldig bra. Det er en jobb jeg stortrives i, forteller hun.

Bilder som dette har gjort Johansen fra Farsund ekstremt populær. Foto: Privat

MENS ENKELTE HAR GJORT butikk ut av sosiale medier, bruker folk flest det for gi andre et innblikk i eget liv, uten å få noe igjen for det. Steffen Danielsen Andersen, som er bosatt i Farsund, hører hjemme i denne kategorien. Han begynte med styrketrening aktivt mot slutten av 2015 da han vant et gratis treningsprogram. Siden har han holdt det gående - både med trening og bilder av treningen.

Steffen Danielsen Andersen deler av sin treningshverdag på Instagram. Foto: Privat

– Det er på ingen måte noe jeg føler at jeg må gjøre, men det er noe jeg har lyst til å gjøre. Gjennom å poste bilder fra treningen får jeg tips og motivasjon til å fortsette å holde på av de som følger meg. Jeg mottar også utfordringer til hva jeg kan gjøre neste gang, forteller Andersen, som har i overkant av 700 følgere på bildedelingstjenesten.

– Drømmer du om å leve det av det?

– Nei, jeg gjør egentlig ikke det. Jeg bruker det bare for min egen del og motivasjon for trening, svarer han raskt.

For Andersen har den aktive bruken av sosiale medier også medvirket til et enda bedre sosialt liv.

Danielsen Andersen får kommentarer og råd av sine følgere. Dette er med på å motivere til videre trening. Foto: Privat

– Det er mange jeg har begynt å prate litt med på Instagram som jeg senere har lagt til på Snapchat (Deling av foto og video som forsvinner etter maks ti sekunder) og snakker daglig med, uten å ha møtt de noen gang. Det er veldig spesielt, humrer han.