Rett før påske satte vi hengelås på noe av redaksjonelle innholdet på Kvinesdal24. Jeg må innrømme at jeg på forhånd var litt spent. Erfaringsmessig er det ikke så enkelt å ta betalt for et produkt som kundene er blitt vant til å få gratis.

Samtidig har vi kommunisert til leserne helt siden vi lanserte i september i fjor at journalistikken vil måtte finansieres med en abonnementsløsning. Slik den er på Lister24.

I FORRIGE UKE rundet vi 200 abonnenter. Det høres kanskje lite ut. Men vi har kun hatt brukerbetaling i rundt to måneder. Vekstkurven går oppover – og blir stadig brattere uke for uke.

Vi sitter på teknologi som gjør at vi enkelt kan se hvilke saker leserne bruker tid på, og ikke minst hvilket innhold som de vil betale for. Det er det nære og de gode historiene som konverterer flest abonnementer. Og ikke minst sport. 16. mai TV-overførte vi lokaloppgjøret i fotballens 4. divisjon mellom Kvinesdal og Flekkefjord. Den sendingen alene ga oss 20 nye abonnenter.

FORELØPIG ER vi bare i startgropen med Kvinesdal-satsingen. Vårt klare mål på sikt, er å lage en lokalavis for Kvinesdal som er innbyggernes primære nyhetskilde, en identitetsskaper i kommunen og som fra et brukerperspektiv speiler Kvinesdal fra Kvinesdal.

Vi er gode på hendelsesnyheter, sport, kultur og småstoff. Og vi prøver å dekke de viktigste arrangementene i kommunen. Men vi mangler fortsatt litt. Blant annet skulle jeg ønske vi klarte å komme enda tettere på lokalsamfunnet og ble flinkere til å fange opp de gode historiene, de som bidrar til å gjøre avisen uunnværlig for innbyggerne.

Det gjør vi oftere i Farsund og Lyngdal. Men så har vi jo også 129 års erfaring fra å dekke disse to kommunene. Det tar tid å bygge opp et nytt nettsted. Det tar tid å bli kjent med kildene og leserne, og det tar tid for kildene og leserne å bli kjent med oss. Spesielt når vi samtidig må ha fokus på resten av regionen.

MEN KVINDØLENES mottakelse av den nye nettavisen er fantastisk. Tilbakemeldingene på innholdet vi leverer er kjempegode, tipsene strømmer inn og lesertallene er høye. I april fikk vi hederlig omtale for Kvinesdal-satsingen vår under den årlige prisfesten til Landslaget for lokalaviser (LLA), der Lister for øvrig ble kåret til Årets lokalavis i Norge.

En slik anerkjennelse inspirerer redaksjonen vår til å jobbe videre. For Kvinesdal24 er kommet for å bli.

Nyt sommerværet, vi vet aldri hvor lenge det varer!