– Det som er viktig for oss som lokalbank er å være til stede der kunden er, hvor vi både er gode på digitale plattformer og i den personlige dialogen med kunden. For å stå i mot de store aktørene, bør vi også være tilstede slik at de som har behov for det kan møte personlig og ikke bare på digitale løsninger. På en annen side er det krevende med høyere salgskostnader i forhold til digitalt. Samtidig har vi et samarbeid med EIKA-gruppen, som hjelper oss digitalt. Uten dem hadde det blitt vanskelig, sier Hermansen.

Bakgrunnen for uttalelse er nyheten som Lister24 viderebringer om at Flekkefjord Sparebank nå ser etter lokaler i Farsund sentrum for å etablere en filial der. Banken har fra før filial også i Vanse. Sånn sett går de mot strømmen i bankbransjen. Sparebanken Sør for eksempel, trapper nå ned sin bankvirksomhet i Vanse.

Også Kvinesdal Sparebank vil være til stede der folk her. Banken har i dag hovedkontor i Kvinesdal og filialer i Sirdal, Lyngdal og Kristiansand, og har omlag 20 ansatte. Han legger ikke skjul på at det har vært store endringer i bankbransjen de siste årene.

– Det er slutt på de som henter kontanter. Nå er det bare økonomisk rådgivning og kundesamtaler mens man ordner resten selv. Behovet er derfor helt annerledes enn for noen år tilbake, sier Hermansen.

– Tror du det fortsatt vil være mulig å møte opp fysisk i banken om fem til ti år?

– Selv om mer og mer av vår praktiske arbeid vil gjennomføres digitalt, vil nok fremdeles en god del kunder behov for personlig gjennomgang og rådgivning, avslutter Hermansen.