For flere på Åmot brannstasjon, fikk de endelig sjansen til å kjøre den nye brannbilen for første gang tirsdag. Her er Magne Hunsbedt i gang. Foto: Malene Sørensen Lundberg
På Åmot brannstasjon ble den gamle brannbilen byttet ut med en splitter ny. Mandag og tirsdag har de dermed hatt opplæring på den nye brannbilen Foto: Malene Sørensen Lundberg
På Åmot brannstasjon ble den gamle brannbilen byttet ut med en splitter ny. Mandag og tirsdag har de dermed hatt opplæring på den nye brannbilen. Foto: Malene Sørensen Lundberg
Den nye brannbilen har fått batteridrevet frigjøringsutstyr, noe som er nytt da den gamle hadde hydraulisk. - Vi er først ute med dette utstyret i Brannvesen Sør, opplyser utrykningsleder Glenn Ivar Knabenes. Foto: Malene Sørensen Lundberg

Den splitter nye brannbilen ankom sitt nye hjem ved Åmot brannstasjon mandag. Dagen derpå var den satt operativ.

Den nye brannbilen som tirsdag ble operativ hos Åmot brannstasjon, er laget hos Egenes brannteknikk. Steffen Thomsen (t.h) fra Egenes brannteknikk var til stede for opplæringen. Her med Tor Oddvar Torkildsen. Foto: Malene Sørensen Lundberg

– Vi prøver å lage en standard, så denne bilen er nokså lik både Farsund og Lyngdals brannbil. Det er for at mannskap som for eksempel kommer fra Lyngdal til Kvinesdal for å hjelpe med brann, skal de kunne kjenne seg igjen i bilen, opplyser seksjonsleder Tor Oddvar Torkildsen i Brannvesenet Sør IKS.

Brannbilen er utlevert av MAN i Norge, men er bygget hos Egenes brannteknikk i Flekkefjord. Prislappen lyder på 2,5 millioner kroner. Det nye med denne modellen, er at frigjøringsutstyret er batteridrevet, noe som skal gjøre arbeidet i felten enklere.

Den nye brannbilen har fått batteridrevet frigjøringsutstyr, noe som er nytt da den gamle hadde hydraulisk. - Vi er først ute med dette utstyret i Brannvesen Sør, opplyser utrykningsleder Glenn Ivar Knabenes. Foto: Malene Sørensen Lundberg

– Helt topp

Når de nye brannbilene bygges, kommer det ofte med visse endringer eller oppgraderinger i forhold til de «gamle». Og det setter naturlig nok sitt preg på kostnadene av de nye brannbilene.

– Det stiger jo litt etter hvert. Nå fikk man nytt redningsverktøy, og bare det koster jo rundt 200.000 kroner, forklarer Torkildsen.

Torkildsen har selv fått prøvd ut brannbilen og kan konstatere at den er «helt topp».

– Det er bare moro å kjøre den! forteller han med et smil.

Både mandag og tirsdag har de hatt opplæring av brannbilen på stasjonen og gjennomgått det tekniske.

– Men vi må også ha en kveld til hvor vi er ute og prøver den, forteller Torkildsen.

Det er viktig at de blir godt kjent med kjøretøyet og hvor alt utstyr ligger.

- Jeg liker alt som er nytt, forteller Rolf Ditlefsen (t.v), som legger til at han selv er relativt ny på stasjonen. Her med Sven Arne Solberg. Foto: Malene Sørensen Lundberg

Mye nytt

– Jeg liker alt som er nytt. Det er mye innovativt, sier Rolf Ditlefsen om den nye brannbilen stasjonen har fått seg.

Han er en av brannmannskapet på Åmot som tirsdag ble opplært i det nye utrykningskjøretøyet.

– Det er mye nytt, men det er bare gøy. Jeg har ikke vært her så lenge selv heller, så alt er relativt nytt, forteller han lattermildt.

Utrykningsleder Glenn Ivar Knabenes sier seg også godt fornøyd med å ha den nye bilen på plass.

– Det gjør det mye enklere og oversiktlig. Utstyr er batteridrevet og lettere å ta med seg. Og det er mye lettere å styre pumpene nå, påpeker Knabenes.

Han viser også til at utrykningskjøretøyet er bygget på erfaring fra de tidligere modellene.

- Jeg liker alt som er nytt, forteller Rolf Ditlefsen, som legger til at han selv er relativt ny på stasjonen. F.v: Rolf D. Ditlefsen, Sven Arne Solberg, utrykningsleder Glenn Ivar Knabenes, utrykningsleder Frank Oddvar Thoresen, utrykningsleder Magne Hunsbedt og Ivar Egenes. Foto: Malene Sørensen Lundberg

Oppgradering

– Bare bilen i seg selv er en oppgradering, tilføyer utrykningsleder Frank Oddvar Thoresen.

Han har vært med i brannvesenet siden 1996.

– Den forrige vi fikk var i ’99, og da fikk Kvinesdal og Farsund lik bil. Siden den gang har vi fått oppgradert med tankbil, mannskapsbil - og nå ny førstebil. Det er jo helt fantastisk, opplyser han.

– Kvinesdal har veldig mye godt utstyr nå, legger Knabenes til.

– Ja. Vi ligger jo i utkanten så det er en stor fordel at vi har godt utstyr også. Det gjør jobben mye enklere for oss, repliserer Thoresen.