I to omganger har E39 vært stengt som følge av oppgradering og utbedring av tunnelene mellom Handeland og Feda. Først i over fire måneder i fjor, og så fra 1. mars i år. Siste rapport er at prosjektet neppe blir ferdigstilt før etter 15. juni. Det er direktiv fra EU som har utløst arbeidet. Og det er selvsagt nødvendig at det gjennomføres. Tunnelsikkerhet er særdeles viktig for alle veifarende. Spørsmålet som mange stiller seg er imidlertid om det er nødvendig å bruke så lang tid på arbeidet. For menigmann virker det totalt uforståelig.

Kritikerne har vært mange. Både mannen i gata, lokalpolitikere og stortingspolitikere har engasjert seg i saken. I desember i fjor stilte Høyres stortingsrepresentant Ingunn Foss kritiske spørsmål til daværende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Vegvesenet tok kritikken til seg, men lite skjedde. Da koronapandemien slo ned, gjorde Lister-kommunene en henvendelse til sentrale myndigheter for å få åpnet tunnelene deler av døgnet for å få raskere vei til luftveislegevakten i Alcoahallen i Farsund. Regjeringen avslo dette ønsket.

Engasjementet og sinnet blant bilister øker proporsjonalt med at tiden går. At man kan se fysisk at det ikke foregår noe arbeid på kvelds- og nattestid provoserer ekstra. Kristi Himmelfartshelga toppet det seg både fysisk langs omkjøringsveien på Kvinesheia - og i topplokket til de veifarende. Lange, saktegående køer gir selvsagt næring til kritikken. Det toppet seg søndag med en kjedekollisjon på Øyesletta. Nå har flere tatt bladet fra munnen. Runar Nilsen i Kvinesdal Frp sier rett ut at det er en skandale. Han mener det er et under at det ikke har skjedd alvorlige ulykker i omkjøringsperioden.

Det er uforståelig og samfunnsøkonomisk forkastelig at OPS-selskapet Allfarveg AS ikke har fått strammere frister for denne jobben.

Det er avansert utstyr som monteres i tunnelene. Og programmering og testing tar selvsagt tid. Men det er uforståelig og samfunnsøkonomisk forkastelig at OPS-selskapet Allfarveg AS ikke har fått strammere frister for denne jobben. I forkant av gjenåpningen av tunnelene i fjor uttalte assisterende prosjektleder i Statens vegvesen, Anne S. Ljungquist, til Lister at prosjektet ikke ble gjort så trangt at entreprenør og underentreprenører måtte jobbe om natten. I etterpåklokskapens navn er det rimelig å anta at også vegvesenet ser at dette var en feilvurdering. Nå er det for sent å rette opp den skandaløse håndteringen av denne saken. Men de ansvarlige bør i det minste ta lærdom av erfaringene med Lister-tunnelene og unngå at noe liknende skjer igjen.