Med ny firefelts E39 mellom Stavanger og Kristiansand på trappene det kommende ti-året, kan endringene i nærings- og samfunnslivet i Lister og Lindesnesregionene bli store innen vi skriver 2040.

– Hensikten med dette møtet er at vi sammen med de andre regionene på Agder ønsker at Agder skal bli den beste bo og arbeidsmarkedet i fremtiden. Dette er det aller første møtet som Business Region Kristiansand arrangerer, og det skjer her i Lyngdal, sier prosjektleder Geir Haugum.

Vi skal bli den ledende regionen i Agder. Da kan vi lede utviklingen i Agder. Da kan de andre komme til oss.

Kartlegging

Sammen med siviløkonom Trygve Lie i konsulentfirmaet InFuture, møtte Haugum ledere fra næringslivet, Lister Nyskaping, Listerrådet og representanter fra kommunene i Lister for å danne seg et bilde av hva de forventer av fremtiden.

Det som er noen av de største utfordringene den vestlige delen av Vest-Agder opplever, er at kristiansanderne bryr seg svært lite om det som skjer mellom Søgnesletta og Sira-Kvina.

Frustrasjon mot Kristiansand

For selv om Lister og Lindesnes regionene har spennende fremtidsutsikter, er det frustrasjon mot oppmerksomheten Agderbyen, det vil si kyststripen Arendal - Kristiansand.

Redaktør i regionavisen Lister, Sveinung W. Jensen, mener Kristiansand må ta storebrorrollen. Samtidig må kristiansanderne være villige til å heie på det som skjer andre steder i landsdelen, og legge vekk sjalusien. Klarer de å endre holdningene kan det bidra til vekst og utvikling i landsdelen.

– Det er dette med dørstokkmila. Kristiansanderne må vise interesse for det som skjer vestover i denne delen av landsdelen. De må virkelig begynne å se denne veien, mener daglig leder i Lister Nyskaping, Christiane Skage

Daglig leder i Lister Nyskaping, Christiane Skage, mener dørstokken for å nå frem med ideer fra Lister mot kristiansanderne er høy.

Stå på barrikadene

Hva er det den nye Agderregionen skal leve av om 20-30 år? Regionens plassering blir svært avgjørende for hvordan en kan klare å utvikle denne delen til å bli Europas grønne batteri. Utvikling og etablering av nye virksomheter innen vind- og vannkraft, samt etablering av datalagringssentere , ble nevnt. Det samme er behovet for kompetansearbeidskraft.

Noen av deltakerne fremhevet at Lister og Lindesnesregionene har naturgitte forutsetninger innen reiseliv, fra strendene på Lista til høyfjell-terrenget i Kvinesdal og Sirdal.

Administrerende direktør ved Einar Øgreid Farsund, Arne Martinsen, mener vestre del av Vest-Agder skal bli den ledende regionen i fremtidens Agder på nærings- og samfunnsutvikling.

Både den mekaniske industrien og smelteverksindustrien i regionen er i fremste rekke innen sine felt. Det har vært lite fokus på treindustrien, men flere mener at man bare har sett begynnelsen på hvordan naturproduktet kan sette de indre bygdene på Agder enda mer på kartet.

– Vi skal bli den ledende regionen i Agder. Da kan vi lede utviklingen i Agder. Da kan de andre komme til oss. Innen turisme og reiseliv må vi tilby det som er spektakulært og unikt. Under vil bli et slikt sted, men vi trenger ikke bygge mange av dem. Vi skal ha med det som skjer på Skaren, Sørlandsbadet, Knerten. Den mekaniske industrien vil bestå, men vi må også ha havneaktivitet. Vi må drive frem prosjektene selv, mener direktør Arne Martinsen.