– Det var en god bil, og jeg ble positivt overrasket. Den var lettkjørt og du satt veldig godt i setene. Man hadde også god oversikt over alle instrumentene og den tok svingene godt. Det var nesten som å kjøre en liten go-kart, sier Nedland.

Testbilen kom nylig ut på markedet og er en femdørs Titanium-versjon med en 1,0 Ecoboost-motor med 100 hestekrefter.

Det var et godt spark i den.

– Du skulle nesten tro det var en to-liters motor. Det var et godt spark i den. Jeg kjørte en Ford Fiesta for mange år siden, men da var det ikke positivt i det hele tatt. Men nå var det tommel opp, sier Nedland.

Kim Nedland sitter igjen med et godt inntrykk etter å ha prøvekjørt den nye Ford Fiesta. Foto: Olav Hoel

IFØLGE selger Ola M. Stokkeland ved Hunsbedt Bil i Kvinesdal, er denne versjonen av Ford Fiesta større enn tidligere modeller.

– Dette er en helt ny versjon av fiestaen som er over sju centimeter større enn forrige versjon. Man har også fått en Vignale-versjon av den, som er mer en luksusutgave. Man kan ellers få den med både bensin- og dieselmotor. Den Ecoboost-motoren er også kåret til den beste motoren seks år på rad, sier Stokkeland.

Den nye Ford Fiesta er lengre enn tidligere modeller. Foto: Olav Hoel

DEN NYE Ford Fiestaen kommer altså i ulike versjoner, og prisen avhenger av hvilken versjon man går for. Testbilen er altså en femdørs Titanium-versjon med manuelt gir og har en startpris på 238.000 kroner levert i Kvinesdal, og ligger prismessig i midtsjiktet av de modellene. Bilen leveres også med automatgir. Prisene avhenger også av hva slags utstyr man er på jakt etter.

– Prismessig er det kanskje litt i grenseland av hva jeg ville brukt på en ny bil, men det er sikkert greit nok. Men det er jo i den prisklassen de ligger på, sier Nedland.

– Hva var det du likte best med denne bilen?

– Det var kjørekomforten. Jeg satt godt i den, og kunne nok kjørt langt i den uten å bli sliten, sier Nedland.

Kim Nedland trekker frem komforen som et av de viktigste punktene når han skal velge ny bil. Foto: Olav Hoel

– Var det noe du ikke likte med den?

– Ikke som jeg kommer på i farten. Det er en småbil, og det er nok litt begrenset plass i baksetet. Ihvertfall hvis jeg sitter i førersetet. Men det er jo bare sånn det er, så det var ikke noe jeg mislikte. Den oppførte seg greit i veien, men jeg hadde nok valgt den med automatgir om jeg skulle kjøpt den, sier Nedland.

Kim Nedland i baksetet. Foto: Olav Hoel

MED TO BARN hjemme legger han ikke skjul på at bilens resultat på kollisjonstesten NCAP også er viktig for han når han skal kjøpe ny bil.

– I hvert fall i en småbil, så kan man tro at man sitter litt utrygt, men denne bilen har hatt gode resultater på de testene. Jeg tror ungene hadde sittet godt i baksetet på denne bilen. Før var jeg fornøyd bare jeg hadde en bil, men nå har jeg altså begynt å følge med på slike kollisjonstester. Der har jo alltid Volvo gjort det godt, og det er litt derfor Volvo også har vært hovedbilen vår lenge. I tillegg skal man ha det greit når man er ute og kjører, sier Nedland.

Jeg tror ungene hadde sittet godt i baksetet på denne bilen.

– Hvordan er det ellers med bilinteressen din?

– Jeg har alltid vært interessert i bil, og følger spesielt med på Volvo av en eller annen grunn. Ellers liker jeg å følge en del med på tester i aviser og sånt. Det er alltid interessant å se hva som dukker opp, avslutter Nedland.

Testbilen, en Ford Fiesta Titanium, har en startpris på 238.000 kr. Foto: Olav Hoel
Bilens bagasjerom. Foto: Olav Hoel
Bilen bakfra. Foto: Olav Hoel
Den nye Ford Fiesta kommer ut i ulike modeller. Testbilen er en Ford Fiesta Titanium. Foto: Olav Hoel
Slik ser det ut i foran i bilen. Foto: Olav Hoel
Testbilen forfra. Foto: Olav Hoel