– Det var en god bil, og jeg ble positivt overrasket. Den var lettkjørt og du satt veldig godt i setene. Man hadde også god oversikt over alle instrumentene og den tok svingene godt. Det var nesten som å kjøre en liten go-kart, sier Nedland.
Testbilen kom nylig ut på markedet og er en femdørs Titanium-versjon med en 1,0 Ecoboost-motor med 100 hestekrefter.
– Du skulle nesten tro det var en to-liters motor. Det var et godt spark i den. Jeg kjørte en Ford Fiesta for mange år siden, men da var det ikke positivt i det hele tatt. Men nå var det tommel opp, sier Nedland.
IFØLGE selger Ola M. Stokkeland ved Hunsbedt Bil i Kvinesdal, er denne versjonen av Ford Fiesta større enn tidligere modeller.
– Dette er en helt ny versjon av fiestaen som er over sju centimeter større enn forrige versjon. Man har også fått en Vignale-versjon av den, som er mer en luksusutgave. Man kan ellers få den med både bensin- og dieselmotor. Den Ecoboost-motoren er også kåret til den beste motoren seks år på rad, sier Stokkeland.
DEN NYE Ford Fiestaen kommer altså i ulike versjoner, og prisen avhenger av hvilken versjon man går for. Testbilen er altså en femdørs Titanium-versjon med manuelt gir og har en startpris på 238.000 kroner levert i Kvinesdal, og ligger prismessig i midtsjiktet av de modellene. Bilen leveres også med automatgir. Prisene avhenger også av hva slags utstyr man er på jakt etter.
– Prismessig er det kanskje litt i grenseland av hva jeg ville brukt på en ny bil, men det er sikkert greit nok. Men det er jo i den prisklassen de ligger på, sier Nedland.
– Hva var det du likte best med denne bilen?
– Det var kjørekomforten. Jeg satt godt i den, og kunne nok kjørt langt i den uten å bli sliten, sier Nedland.
– Var det noe du ikke likte med den?
– Ikke som jeg kommer på i farten. Det er en småbil, og det er nok litt begrenset plass i baksetet. Ihvertfall hvis jeg sitter i førersetet. Men det er jo bare sånn det er, så det var ikke noe jeg mislikte. Den oppførte seg greit i veien, men jeg hadde nok valgt den med automatgir om jeg skulle kjøpt den, sier Nedland.
MED TO BARN hjemme legger han ikke skjul på at bilens resultat på kollisjonstesten NCAP også er viktig for han når han skal kjøpe ny bil.
– I hvert fall i en småbil, så kan man tro at man sitter litt utrygt, men denne bilen har hatt gode resultater på de testene. Jeg tror ungene hadde sittet godt i baksetet på denne bilen. Før var jeg fornøyd bare jeg hadde en bil, men nå har jeg altså begynt å følge med på slike kollisjonstester. Der har jo alltid Volvo gjort det godt, og det er litt derfor Volvo også har vært hovedbilen vår lenge. I tillegg skal man ha det greit når man er ute og kjører, sier Nedland.
– Hvordan er det ellers med bilinteressen din?
– Jeg har alltid vært interessert i bil, og følger spesielt med på Volvo av en eller annen grunn. Ellers liker jeg å følge en del med på tester i aviser og sånt. Det er alltid interessant å se hva som dukker opp, avslutter Nedland.