I forbindelse med regjeringens jernbanereform skal et annet selskap enn NSB for første gang stå for togdrift på baner i Norge. NSB nådde nemlig ikke opp i anbudskampen for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.

Kontrakten - verdt omlag 1.500 millioner kroner - gikk til det britiske selskapet Go-Ahead, som fra før av er en betydelig aktør innen persontrafikk med tog i Storbritannia og også har vunnet flere kontrakter i Tyskland.

Tre i finalen

Jernbanedirektoratet opplyser i en pressemelding onsdag at tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og at det var små forskjeller mellom dem. De to andre var NSB og svenske SJ,

– I konkurransen ble kvalitet vektlagt med 60 prosent og pris 40 prosent. Alle scoret til «meget bra» eller «svært bra» på kvalitetskriteriene og det var marginale forskjeller mellom tilbyderne, heter det fra direktoratet.

– Til slutt ble pristilbudet for å drive trafikken i ti år avgjørende, og Go-Ahead leverte et tilbud som var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent.

Til slutt ble pristilbudet for å drive trafikken i ti år avgjørende, og Go-Ahead leverte et tilbud som var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent

Betraktelig billigere

Alle de tre tilbyderne leverte tilbud som innebærer at kravet til vederlag fra Staten mer enn halveres i forhold til dagens situasjon.

Go-Ahead får for 10 år et vederlag på om lag 1.500 millioner kroner.

– Det er et årlig snitt på cirka 150 millioner kroner. Vederlaget vil være høyere i de første årene og i 2020 blir det på cirka 250 millioner kroner. Dagens operatør får i 2018 486 millioner kroner for denne trafikken, opplyses det i pressemeldingen.

Det betyr at Goi-Ahead har opplyst at de kan drive trafikken gjennomsnittlig 336 millioner kroner mindre i måneden enn NSB.

Det er et årlig snitt på cirka 150 millioner kroner

– Omfattende erfaring

Go-Ahead er et stort internasjonalt børsnotert selskap som driver jernbane-og transportvirksomhet i en rekke land.

– Når vi inngår kontrakt med Go-Ahead, får vi en leverandør med omfattende erfaring fra persontrafikk med tog i flere land. Vi er sikre på at Go-Ahead vil levere et godt og sikkert togtilbud til de reisende og videreutvikle dette tilbudet i kontraktsperioden, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

Go-Ahead får nå litt over ett år på seg til å forberede overtakelsen av trafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen og kan starte fra 15. desember 2019.

Når vi inngår kontrakt med Go-Ahead, får vi en leverandør med omfattende erfaring fra persontrafikk med tog i flere land