MANDAL Den jevne dunkingen fra pælemaskinen forsvant allerede torsdag kveld forrige uke, og siden har ikke mekanikerne på tomta klart å reparere maskinen.

– Den røyk torsdag kveld, og siden har mekanikerne stått på de påfølgende dagene og i helga. De har demontert maskinen, og nå skal motoren etter det jeg skjønner ha blitt tatt ut og sendt inn på service. Det er rett og slett havari på motoren, sier byggeleder Bjørn Atle Modal i Kruse Smith.

Dermed er det full stans i arbeidet på hotelltomta etter kun få dagers «pæling». Egentlig skulle arbeidet ha startet allerede 2. januar, men også da ble oppstarten utsatt på grunn av tekniske problemer.

Kritisk

Tirsdag 9. januar startet arbeidet med å bore pålene ned i grunnen opp, og entreprenøren fikk altså kun snaue tre fullgode dager med arbeid før havariet.

– Det er kritisk når det gjelder rekkefølgen i arbeidet på tomta. Det er ikke mye vi får gjort før pælingen er ferdig, sier Modal.

Han er blitt forespeilet at motoren vil bli klar i løpet av uka, og at den kan monteres i løpet av helga. Dermed skal arbeidet forhåpentligvis være i gang igjen førstkommende mandag.

– Vi har jo en kontrakt overfor leverandøren av riggen, der vi har forpliktet oss å holde et tidsskjema. Det er stor rift om de riggene, og de pendler egentlig bare mellom oppdragene, sier Modal.

Henter trolig rigg

Modal sier at det er sannsynlig at ytterligere en rigg blir hentet til tomta for å ta igjen det tapte arbeidet. Men rigger av den størrelsen vokser ikke på tre.

– Leverandøren Seabrokers er nesten enerådende på det området, så vi er veldig prisgitt at de har en rigg til i systemet. Om vi klarer å bli ferdige på dagen er uvisst, og særlig for de nærmeste naboene som Buen er det kjedelig når vi ikke klarer å holde tidene, sier Modal.