Leserinnlegg

Jeg hadde bestemt meg for ikke mer å kommentere den pågående tunneloppgraderingen som for folk flest oppleves mer og mer meningsløs, men jeg falt for fristelsen allikevel, etter å ha lest flere kritiske innlegg om saken. Hovedentreprenør Statens Vegvesen, fortsetter i samme stil som ved forrige utbedringsperiode senhøstes i fjor.

De tar ikke noe hint fra noen, og utviser en arroganse og hensynsløshet som nesten ikke kan kommenteres uten å bruke en flom av bannord.

Disse folka, lederen av Statens vegvesen Sør og leder av Alfarvei/ prosjektgruppa burde personlig stilles i offentlig gapestokk og skjelles ut i velkjent Donald Trump-stil. Jeg er ingen Trump tilhenger, men jeg tror han effektivt hadde fjernet disse personene på bakgrunn av deres udugelige beslutninger.

Makan til makkverk av en arbeidsavtale de har gjort med Bravida fins det knapt. Bravida som gav billigste anbud, fikk beskjed om å bruke den tid de ønsket, her hastet intet. Jeg vet på bakgrunn av inside info, at om man hadde avtalt en toskiftsordning (dag og ettermiddag) med opptil 10 mann, ville denne oppgraderingen kunne blitt utført på tre uker, komplett ferdig! Nå er avtalen total stengning i opp mot sju måneder eller kanskje mer. Tenk over det folkens, det er fakta! Vanvittig.

Utrykningsenheter som har kjøretillatelse gjennom tunnelene, tror nesten ikke det de ser. Som oftest ser de ikke en eneste person i arbeid noen steder. Veien er iallfall etter kl. 15 hundre prosent kjørbar, det er bare å lempe vekk sperrebukker og sperreband og skru av lysene, og vips så er alt funksjonelt.

Det vi opplevde etter åpning før jul, var noen sjenerende lykter som umulig kunne øke trafikksikkerheten gjennom tunnelene. De var regelrett forstyrrende. Lysstyrken virker å være neddempet nå i ettertid, slik at de ikke blender så mye slik de gjorde i starten.

Det planlegges ny E39- trasé om få år og da bli alt som påkostes nå, nærmest å regne som bortkastet. Etter hva jeg har hørt inneholder tunnelene fra før av, gode nok sikkerhets/ varslingssystemer så hvorfor denne oppgradering kan man spørre. Norge er fakta Europas mest trafikksikre land. Denne «oppgraderingen» er som før nevnt et EU-direktiv som er innlemmet i EØS-avtalene og som Norge, dessverre, vil jeg og mange mene, altfor ofte, lojalt følges opp selv om det ikke er hensiktsmessig og nødvendig for vår del.

Nå er det påske og det skulle ikke forundre meg noe som helst at det ikke blir utført et eneste timeverk i tunnelene i dette tidsrommet.

Hver eneste time i døgnet det ikke arbeides med oppgraderingen, medfører dessverre en økt risiko for små og store materielle/ personskader på omkjøringsveiene, samt store ekstra omkostninger for trafikkantene. Det må selvfølgelig de personene som har fremforhandlet og underskrevet dette makkverk av en avtale, ta personlig ansvar for. Selvfølgelig må de det, og jeg håper de personlig tar det inn over seg. De skjuler seg bak Statens vegvesen og andre aktører, men tør de stå personlig fram og på en fornuftig måte redegjøre for sine beslutninger?? Hovedentreprenør Statens vegvesen fremhever at de har full fokus på trafikksikkerhet til enhver tid, men i denne sammenheng gjør de det stikk motsatte. De stenger ned den sikreste veien vi har, over uendelig lang og unødvendig tid, vel vitende om at dette kan medføre store skader.

De stenger ned den sikreste veien vi har, over uendelig lang og unødvendig tid, vel vitende om at dette kan medføre store skader.

En velfungerende europavei SKAL uten unødig opphold holdes i drift med minimal bruk av driftsstopp, noe annet er et hån mot sikkerheten, og penger fins det i overflod i vårt rike land.

Jeg vil framheve Frp-representant Gisle Meininger Saudland som tok tak i saken i Stortingets spørretime. Men svaret han fikk var som ventet helt «blåst». Takk for initiativet, Gisle!

Noen burde ta skikkelig «tak i» Hareide og be ham (hvis han har makt å det burde en statsråd ha) umiddelbart å beordre full innsats å få jobben gjort. Da kan han og KrF ha håp om å få min stemme ved neste valg.

Leif-Erik Pedersen