Cabincruiseren ble forsøkt slept inn til land, men man måtte etter hvert gi tapt. Foto: Redningsselskapet
Den om lag 60 fot store cabincruiseren tok inn vann utenfor Lista. Foto: Redningsselskapet
Her blir den rundt 60 fot lange cabincruiseren slept mot Flekkefjord av redmingsskøyta "Ægir". Foto: Svein Morten Havaas

— Klokken 17.40 fikk vi melding via Rogaland Radio at en cabincruiser på cirka 60 fot tok inn vann vest for Lista. Vi sendte umiddelbart alle ressurser mot stedet. De fem som var i cabincruiseren hadde gått om bord i en redningsflåte der de ble funnet av en Sea King fra Sola og heist om bord i god behold, opplyser vakthavende ved Hovedredningssentralen Sør-Norge til Lister24. Det var rundt tre nautiske mil utenfor Lista fyr at hendelsen fant sted.

Ifølge Aftenbladet var det fire voksne og ei jente, alle norske, som ble hentet opp.

Blant dem som deltok i aksjonen, var en av Forsvarets 330-skvadroner.

Redningsskøyta RS "Ægir" jobbet ved 19.30-tiden på spreng med å redde cabincruiseren fra å synke.

— Situasjonen er ikke helt avklart ennå. Vi har slep på havaristen og er på vei inn mot Flekkefjord, opplyser mannskapet på RS "Ægir" til Lister24 klokken 19.30. Klokken 21.00 melder Redningsselskapet på Twitter at RS "Ægir" og "Emma Dyvi" går mot land etter å ha bistått i redningsaksjonen - uten å lykkes i å redde selve cabincruiseren fra å synke til havets bunn.

— Da vi ble dimittert, var det ennå en meter av baugen som fløt over vannet. Antakeligvis kommer den til å gå ned etter hvert. Vi var enige om at det ikke var mulig å berge den, sier skipper Gøran Gundersen på RS "Ægir" til Lister24 klokken 21.30. Han forteller at det var rett vest for Steinodden aksjonen pågikk.

— Vi holdt på med sleping i underkant av en halvtime. Den gravde seg mer og mer ned i vannet og til slutt gikk det helt galt. Vi måtte slepe veldig forsiktig og kom ikke særlig langt, sier skipperen.

Den Farsund-stasjonerte redningsskøyta han leder fikk etter hvert hjelp fra Haugesund-baserte RS "Emma Dyvi". Selv i fellesskap var de sjanseløse.

— Det var to-tre meter sjø i området og veldig vanskelige forhold å jobbe i, forteller Gundersen.