Til daglig finner du ham hos NAV Lister i Kvinesdal. Der jobber Tor Arve Barøy jobber som rekrutteringsrådgiver. Det er en givende og fin jobb å gå til. Eller rettere sagt å kjøre til; han har fått lenger reisevei etter at han flyttet fra Kvinesdal til Farsund for omlag fire år siden. Nærmere bestemt til et gammelt, hvitt hus på Farbrot i Spind.

Her har det vært butikk i kjelleren og drevet med kyr i låven vegg i vegg. Nå er rauting byttet ut med liflige gitartoner. Rett over der møkkarenna i sin tid var, har 40-åringen nemlig bygget et gitarverksted. Det som bedrives her er imidlertid langt fra noe drittabeid.

På låven på Farbrot har Tor Arve Barøy rigget et gitarverksted. Han har også eget øvingslokale her. Foto: Åse Astri Bakka

GITARVERKSTEDET på Farbrot er Barøys tredje. Han har tatt det med seg og bygget det opp igjen de siste stedene han har bodd. Dagens variant er det største hittil. På mange måter kan man si han har to typer jobb; jobben i NAV som betaler lønna og jobben som pleier sjelen; på gitarverkstedet og som utøvende musiker.

Gitarer på rekke og rad. Foto: Åse Astri Bakka

De to sistnevnte henger naturlig sammen. Det var musiker-Barøy som sørget for at reparatør-Barøy dukket opp. Dét, og lite penger.

– Tidlig på 2000-tallet gikk jeg selv til gitarreparatør Bernt Vidar Moen i Kristiansand. Han var utrolig dyktig og hyggelig, og ikke mist generøs med å dele av kompetansen sin med meg. Han lærte meg en hel haug. Så, egentlig utifra fattigdom begynte jeg å gjøre mer og mer selv, og jeg fikk det jo til, forteller 40-åringen.

Så, egentlig utifra fattigdom begynte jeg å gjøre mer og mer selv, og jeg fikk det jo til.

Her inne på verkstedet fikser Tor Arve Barøy gitarer både for seg selv og andre. Foto: Åse Astri Bakka

ETTER HVERT begynte han å ta imot egne kunder. Nå kan han hjelpe med de aller fleste problemer folk skulle få med strengeinstrumentene sine.

– Det går mest i set-up, som kan sammenlignes med service på en bil. Jeg ser over instrumentet og justerer og fikser det som behøves, forklarer Barøy.

I likhet med biler trenger instrument jevnlig omsorg og service for å fungere som de skal. Foto: Åse Astri Bakka

Her passer det med en kuriosa-opplysning som du kanskje ikke har tenkt over: Temperaturen i Norge varierer veldig, fra veldig kaldt til varmt. Dette påvirket treverket. Det bøyer seg litt. Dette kan gi skader eller behov for justeringer, som altså en gitarreparatør kan ta seg av.

– Jeg gjør alt fra å fikse slitt elektronikk og lodde deler, til å skifte strenger og gjøre større ombygginger, sier Barøy, som anslår at det er to-tre andre i regionen som driver med det samme.

Jeg gjør alt fra å fikse slitt elektronikk og lodde deler, til å skifte strenger og gjøre større ombygginger.

I tillegg har han vært med å bygge opp merkevaren Badass Cases i Kvinesdal, som bygger og setter sammen pedalbrett for kunder i hele landet. Et pedalbrett kan beskrives som en samling av verktøy som gjør at man kan få forskjellige lyder og effekter fra gitaren man spiller på.

Med et pedalbrett kan man få frem mange forskjellige lyder og effekter når man spiller. Foto: Åse Astri Bakka

KUNDENE HANS er alt fra foreldre som finner en eldre gitar som skal settes i stand fordi barna skal starte på gitarkurs, til profesjonelle musikere fra inn- og utland.

Noen kunder er faste, mens andre er sporadiske og som for eksempel er i nærheten på turné. Kundene hører om Barøy via venner og bekjente, og sosiale medier som Facebook.

Blant annet har John Beland, som har spilt med Dolly Parton, Kris Kristofferson og Bellamy brothers, vært innom. Det samme har Paul Guerin fra Quireboys. Men det er Reidar Eriksen fra Kvinesdal Tor Arve selv ønsker å fremheve.

– Han er en av mine faste kunder som jeg setter stor pris på. Han er 80 år, og spiller ukentlig den dag i dag. I år er han akkurat dobbelt så gammel som meg og fremdeles opptatt av å lære nye ting. En utrolig hyggelig kar.

Reidar Eriksen er Tor Arve Barøys eldste kunde. 80-åringen fra Kvinesdal spiller fremdeles ukentlig for å underholde i hjembygda. Foto: Privat

BARØY ER som nevnt også aktiv musiker selv. Han spiller alt som finnes av strengeinstrumenter, med unntak av fele, og synger også.

Det kan godt være du har sett ham på scenen. Han er blant annet en av ildsjelene bak Blow Your Heads Off, som har gått sin seiersgang i landsdelen. Han har ved flere anledninger stått alene på scenen med gitaren og tolket og fremført låter av sitt største musikalske forbilde, Bob Dylan. Senest i fjor sommer trakk Barøy og Dylan fullt hus på Backes Bu. Og han brukes mye som innleid musiker i forskjellige prosjekt. Alt fra kirkejobber til konserter på pub. I tillegg er han rundt og styrer lyd for andre.

Tor Arve Barøy i aksjon under konsert med Blow Your Heads Off i Kvinesdal kulturhus. Foto: Jan H. Helmersen

FOR DET MESTE spiller Barøy på mindre scener og i lokale kulturhus og kirker. Men kvindølen har også fått smake på noe langt større; noe som er de færreste musikere i Norge forunt. Han har vært rockestjerne for en kveld og spilt foran flerfoldige tusen fans. Intet mindre.

Tor Arve Barøy på scenen sammen med prosjektbandet Blow Your Heads Off. Foto: ØYSTEIN MIKALSEN

Barøy ler og forteller historien om da britiske Quireboys skulle opptre på Sweden Rock Festival i 2010, og steelgitaristen nektet å bli med på grunn av flyskrekk. Da ble den da 30 år gamle Barøy kontaktet og spurt om han kunne stille opp som steelgitarist. Han takket naturligvis ja, og ble flydd inn.

– Vi spilte mellom Slayer og Aerosmith foran mer enn 32.000 folk. Det var ganske kult, gliser Barøy.

Gitarer kommer i mange former og varianter. Foto: Åse Astri Bakka

TILBAKE TIL reparatør-Barøy. Kunne han levd av av dette?

– Nei. Da måtte jeg ha tatt mye større jobber og bygget instrument selv, sier Barøy.

For kundene er det positivt at Tor Arve Barøy ikke fikser gitarer på heltid. Da måtte han ha tatt seg bedre betalt. Foto: Åse Astri Bakka

Han forklarer:

– Det hadde også blitt veldig dyrt for kundene dersom jeg skulle hatt dette som levebrød. Hvis jeg skulle tatt bilverksted-priser så hadde ingen hatt råd til å fikse instrumentene sine. Det går nemlig mye tid. Mye, betoner han.

Hvis jeg skulle tatt bilverksted-priser så hadde ingen hatt råd til å fikse instrumentene sine.

– Man må være litt entusiast for å gidde, legger Tor Arve Barøy til.

Og han gidder.