Leserinnlegg

Nå som julehandelen er over for denne gang, så er vel de forskjellige handelsstander rundt om i Lister-regionen mer eller mindre fornøyd med omsetningen. Handelslekkasje er jo et velkjent tema her til lands, der nordmenn reiser til Danmark og Sverige og legger igjen flere titalls milliarder kroner. Her i Listerområdet er jo Lyngdal blitt den store handelsplassen for nærliggende bygder og byer, til glede for Lyngdal og kanskje noe mindre glede for andre handelsstander som mister sine kunder til fordel Lyngdal.

Den enkelte kunde saumfarer gjerne mer i dag enn før (med mobil og PC), hvor en kan få det de ønsker til den billigste penge også, der også netthandel er inkludert, og det kan være mye penger å spare ved å forhøre seg litt. Så var det det med kundebehandling og service, da, om det er enkeltmannsforetak, butikker, landsdekkende kjeder, etc., så ønsker de seg nok kundene sine tilbake.

Mange kunder som etter avtaler med forskjellige aktører, kan vente i timesvis, dager og måneder (ikke i strekk), på elektrikere, rørleggere, snekkere, etc., som ikke dukker opp, og heller ikke gir beskjed at de ikke kommer, noen kommer heller ikke etter purringer. Mens andre aktører er flinke og stiller opp når en avtaler tid med kunden, etter beste evne.

Noen selvopplevde episoder i kortversjon den siste tiden:

Har en forsikringssak i huset etter en hendelse, der et lokalt forsikringsselskap med en takstmann foreslo for meg noe som hørtes ut som et seriøst firma til oppfiksing av skaden, siden de hadde mange avdelinger her i Sør-Norge, og at de ofte ble brukt i slike saker. Etter avtale med sjefen for dette firmaet, ble vi enige om de skulle installere likt det jeg hadde som ble ødelagt, bare et annet merke.

Da de omsider mente seg ferdig etter noen måneder, var sjefen inne og sa de var ferdig, noe jeg mente de ikke var og påpekte en mengde ting som jeg ikke var fornøyd med. Dette var våren 2018, og nå snart to år etter har ikke denne sjefen vist seg her eller tatt kontakt, selv om jeg observerer at han kjører forbi huset mitt flere ganger i uken.

I denne perioden har jeg sendt utallige mailer og meldinger til denne sjefen, og til forsikringsselskapet og agenten deres. Men får se om TV 2 Hjelper deg, liker denne saken.

Var innom en butikk i Kvinesdal og spurte om pris på et prosjekt, i størrelsesorden sekssifret tall. Var inne på kontoret og tegnet og regnet sammen med personen der, og skulle få beskjed om pris senere på dagen. Hørte ingenting. Gikk inn etter en uke, der samme person sa at det var gått i glemmeboken, og vi gjentok ritualet igjen, og heller ikke denne gangen fikk jeg noe svar eller tilbud. I mellomtiden var jeg i et lignende firma i Flekkefjord, også der på et kontor, der personen kom med et tilbud etter 10 minutter. Men jeg endte opp i Kvinesdal igjen i et tredje firma i samme bransje, som var billigere enn Flekkefjord, så det ble handel der.

Ikke alltid det lønner seg å handle lokalt.

Ikke alltid det lønner seg å handle lokalt. Da jeg spurte om pris i en butikk i Kvinesdal på en ting jeg trengte som kostet kr. 5700,- i denne butikken, var jeg i Lyngdal rett etterpå og fikk samme tingen for kr.1700,-.

Hadde også problemer med bilen i fjor høst, som ikke var i kjørbar stand en periode. Hadde den inne på verksted i Lyngdal, der de med digitalt utstyr fant feilen. De skulle ha kr. 11000,- for den delen jeg trengte, og med arbeid ville det sikkert blitt kr. 14-15000,-. Jeg søkte på nett og fant denne delen til en pris av $150,-. Men jeg kjøpte delen av en privat forhandler for kr. 500,- og installerte den selv, og bilen ble som ny.

Med dagens mobiler og søkemuligheter, er det mange muligheter til å finne det en trenger til forskjellige priser, om det er på nett eller i butikker i nærområder.

Men det er jo også viktig for næringskjeder, at de prøver å beholde kundene, og ikke ignorerer og gir blaffen, som jeg har nevnt ved et par tilfeller her.

Nils Edvin Eiesland,

Kvinesdal