– Jeg hadde aldri vært på Lista før, og ble helt slått i bakken av hvor fint det var der. Nydelig lys. Som vestlending synes jeg det var ekstra deilig å bo i litt vær igjen. Vind og vær er det beste jeg vet, sier Ilag-grunnlegger Renate Nipe, som beskriver oppholdet som «livets tur».

Jeg hadde aldri vært på Lista før, og ble helt slått i bakken av hvor fint det var der.

Det norske klesmerket Ilag ble etablert i 2020 og holder til på Østlandet. Ilag er blant annet kjent for sine strikkede og fargerike halsvarmere og sin miljøbevisste profil.

Et firedagers opphold i The Longhouse on Lista inspirerte Nipe til å designe årets vår- og sommerkolleksjon.

Kystfugler

– Bare å gå inn døren der var inspirerende. Det stod fersk melk i kjøleskapet og vi sov vegg i vegg med kyrne. Da huset lå midt i et fuglereservat ble det naturlig å ha fugleprint som et av de viktigste elementene fra Lista. Fugleprintet består kun av kystfugler, sier Nipe, som brukte flere timer av oppholdet sitt til fuglespeiding.

Havet har satt sitt preg på kolleksjonens fargepalett. Det samme gjorde de lokale strandblomstene.

– Vår strikkede hals varmer godt når det river i trærne på Lista. Et av nøkkelplaggene for sesongen er en stor strikkejakke med måkemønster, som ble designet inne i Longhouse etter at vi hadde badet i det friske vannet. Om du kan kalle løping opp og ned i vannet for bading da, sier hun og ler.

– Jeg kan bli inspirert av en følelse. Av en kone som sitter på en slitt benk og spiser is. En gammel kofte som er gjenglemt. Alt og ingenting, sier Ilag-grunnlegger Renate Nipe. Foto: Privat

Ventelister

Ilag ønsker å hedre Norge gjennom sitt uttrykk. Tidligere har de blant annet hentet inspirasjon fra Sunnhordland, Oslofjorden og Hardanger.

Lista-kolleksjonen, som blant annet selges hos Othilies i Farsund, er blitt godt mottatt.

– Vi er allerede utsolgt for produkter. Vi har venteliste på måkeprintet vårt, samt et nydelig rosa fiskeprint, forteller hun.

Vi er allerede utsolgt for produkter.

Selv om det kan se slik ut er imidlertid ikke kampanjebildene tatt på Lista.

Da den opprinnelige planen ikke lot seg gjennomføre brukte Ripe flere dager på å finne et sted som kunne minne om Lista. Valget falt til slutt på Hvaler.

Likevel utgjør bilder, film og lydopptak fra Lista-oppholdet en stor del av markedsføringsinnholdet som publiseres på Ilags digitale plattformer.

– Vi tok blant annet detaljbilder av steiner, sand, blomster, bygg, havet, soloppgang og solnedgang for å kunne gjenskape Lista-følelsen uten å være der. Det virker som om vi kanskje klarte det, avslutter hun og smiler.