– Sammen med venner og kolleger fra Kvinesdal kulturskole overvar vi klokkespillkonserten fra Aarhus rådhus med blant annet urfremføring av verket mitt «Tonen», forteller Sverre Eftestøl.

Han er fornøyd med konserten som ble fremført fra Aarhus rådhus i Danmark av klokkenist Peter Langberg.

– Det ble en flott opplevelse i et strålende sommervær! jubler han begeistret.

Konsert av denne type er for det åpne rom. Klokkenisten sitter skjult i klokketårnet og har ingen øyekontakt med publikum.

En hel delegasjon fra Kvinesdal var med da Sverre Eftestøls verk «Tonen» ble urfremført fra Aarhus rådhus nylig. Foto: Jan Schou

– På en klokkespillkonsert forventes det ikke at publikum sitter og hører på i samme grad som på konsert fra en scene, forteller Eftestøl.

Klokkespillet i Aarhus rådhus ble restaurert i 2017 da byen ble kåret til Europas kulturby. Det har nå 48 klokker, og det spilles konserter en gang i måneden. Ellers fungerer klokkespillet som et «tidsur» med kvarter- og timeslag.

– Tradisjonen er gammel. Klokkespill kan høres fra rådhus og kirketårn mange steder i Europa. Det er sagt at biskop Paulinus (død 431), biskop i Nola i Campanien, var den første til å benytte klokker, formet som klokkeblomster, for å kalle sammen til bønn. Ifølge legenden ble han inspirert til dette etter at han var falt i søvn i en eng og ble vekket av små klingende bjeller, båret av engler, forteller Sverre Eftestøl.

Klokkespill er verdens tyngste instrument, og har eksistert som konsertinstrument i Europa i nær 500 år.