– Vi her hatt samtaler med det svenske firmaet Kabe som er markedsledende på campingbiler og vogner i Sverige. Vi er ikke helt i mål enda, men målet er at når vi har på plass en egen person som skal jobbe mot dette markedet, vil vi starte opp, sier daglig leder Lars Magne Støle.

Utvide til salg

Det siste tre-fire årene har antallet serviceoppdrag verkstedet har foretatt på campingbiler økt betydelig.

For en tid tilbake ble virksomheten i Grøndokka i Lyngdal kontaktet av det svenske firmaet om de ønsket å bli forhandler for merket.

– Kabe ønsker å ta en større del av det norske bobilmarkedet. Vi har signalisert til dem at vi ønsker å gi et forsøk, etter som vi i dag foretar servicetjenester inn mot campingbilmarkedet. Årlig blir det registrert mellom 3.000 og 4.000 nye bobiler her til lands, og i dag er det cirka 50.000 bobiler på norske skilter, sier Støle.

Daglig leder ved Lyngdal Karosseri & Auto Lars Magne Støle gleder seg over utviklingen ved «Karosserien». Etter flere år med verksted kan det nå også bli salg av bobiler. Foto: Torrey Enoksen

FIAT-chassis

Går Lyngdal Karosseri & Auto inn for salg og service av bobiler, vil dette også føre til at verkstedet vil få inn et kjent italiensk bilmerke i sortimentet sitt. I dag er «Karosserien» som folk i Lyngdal sier, merkeverksted for KIA, Peugeot og Mercedes Benz. Nå kan FIAT også bli en del av sortimentet.

Nøkkeltall fra regnskapet

20172016
Sum driftsinntekter169.257.746156.133.111
Sum driftskostnader163.690.452151.240.723
Driftsresultat5.562.2944.892.388
Årsresultat3.971.9123.442.840

– Siden 95 prosent av alle bobiler som blir solgt i Norge og Europa er bygd opp på FIAT-chassis, er det naturlig at vi også forsøker å bli autorisert bobilverksted for dem også. Vi har fått melding om at dersom vi gjør det må vi også ha minst en personbil som kundene kan bruke mens bil eller vogn er på verksted, forteller Støle.

Siden 95 prosent av alle bobiler som blir solgt i Norge og Europa er bygd opp på FIAT-chassis, er det naturlig at vi også forsøker å bli autorisert bobilverksted for dem også.

Økt aktivitet i 2017

Virksomheten har i dag 55 ansatte, og anser seg som en komplett forhandler av biler, varebiler, busser og lastebiler. I 2017 tok virksomheten i bruk et nytt verksted for større lastebiler og busser.

Etter flere år hvor nybilsalget har vært preget av ettervirkninger etter både finanskrisen i 2008 og 2010, og krisen i olje- og gassektoren mellom 2012 og 2015, opplevde Lyngdalsbedriften vekst i 2017.

Driftsinntektene i 2017 var på hele 169,2 millioner kroner, en forbedring på over 13 millioner kroner sammenlignet med året før. Bunnlinjen viser et pent resultat på 3,97 millioner kroner.

– Omsetningen så langt i år er på samme nivå som i fjor, men bilsalget så langt i år har gått litt ned, sier Støle.

– Det at vi nå vil satse på bobiler er viktig og riktig. I dag er det få som tilby salg og service på bobiler mellom Stavanger og Kristiansand. Det ønsker vi å være en del av, mener den daglige lederen,

Daglig leder ved Lyngdal Karosseri & Auto Lars Magne Støle gleder seg over utviklingen ved «Karosserien». Etter flere år med verksted kan det nå også bli salg av bobiler. Foto: Torrey Enoksen