MANDAL – Alt er «linet opp». Så fort alle godkjenninger er på plass iverksettes det praktiske arbeidet med rigghavna. Det regner vi med vil skje i løpet av måneden, slik at vi kan gå i gang på det praktiske arbeidet i september, sier konserndirektør i Global Ocean Technology (GOT), Tor Henning Ramfjord til Lindesnes.

– Vi har kommet godt i gang og mener markedet er klar for å bruke Mandal, sier salgs- og markedssjef Sven Arild Evertsen.

Store muligheter for første rigg før nyttår

I juni valgte bystyret å godkjenne planene om rigghavn på Gismerøya og i tillegg stille med to millioner kroner i anleggsbidrag mot å sitte igjen med en ferdig opparbeidet næringstomt på Gismerøya når GOT har foretatt sprengningsarbeidet.

– Vi setter pris på velviljen kommunen viser. Alle har sagt ja takk, og det er ikke alltid det er sånn, sier Øyvind Hægeland, administrerende direktør i Global Ocean Rig.

Nå gjenstår det å få godkjent søknad hos fylkeskommunen. Går det i havn når GOT ønsker, står de fritt til å sette i gang arbeidet med å utarbeide den nye rigghavna.

– Og da skal det gjøres en del arbeid. Vi skal tilrettelegge slik at vi kan ta inn både jack-up-rigger og borerigger, sier Ramfjord.

Allerede før nyttår kan muligens første rigg komme inn for overhaling, opplyser konserndirektøren.

– Og tanken er at vi skal kunne ta inn tre rigger samtidig. Vi håper å få til et samarbeid med Strømsvika slik at Mandal blir en skikkelig offshorehavn for rigger og skip, sier Ramfjord.

CEO: Tor Henning Ramfjord er konserndirektør Global Ocean Technology som har kjøpt om Båtservice i Mandal. Foto: Global Ocean Technology

– Betydelige summer

Ifølge Ramfjord har det vært snakk om å bygge rigghavn i Mandal i tolv år. 15. mai fullførte GOT oppkjøpet av Båtservice. Allerede syv måneder senere kan havna være på plass.

– Det har jo blitt bra fart på prosjektet, sier Ramfjord som ikke ønsker å spekulere i hvorfor det ikke har blitt noe av rigghavn i Mandal tidligere.

Han ønsker heller ikke si hvor mye GOT har investert i prosjektet.

– Vi investerer det som skal investeres. Det er betydelige summer, men jeg vil ikke gå inn på selve beløpene, sier han.

Første rigg kan muligens komme før jul, og for 2019 er målet å få inn tre til fem rigger til overhaling.

– Hvor lenge blir riggene liggende til kai?

– Det kommer an på hva som skal gjøres. Det kan være alt fra tre til fem uker til noen måneder, sier Ramfjord, som presiserer at det ikke skal være en opplagsplass for rigger slik man har sett i Rosfjorden i Lyngdal.

– Her skal vi gjøre en jobb. Så skal riggene ut igjen, sier han.

– Enorme ringvirkninger

Ramfjord anslår at noen hundre mennesker i større eller mindre grad vil være engasjert i tilknytning til jobb med overhaling av rigger. Både han, Evertsen og Hægeland, mener rigghavna vil bidra til å styrke Mandal by og regionen rundt.

Her blir det rigghavn: Snart skal riggene komme inn og få sin overhaling på Gismerøya. Sven Arild Evertsen og Øyvind Hægeland ser fram til å få på plass rigghavna. Foto: Jens Saanum Bessesen

– Folk som jobber med overhaling eller de som bor om bord på riggen trenger alt fra hotell til taxi eller bare handle på butikkene. Det blir masse mennesker i området som trenger forskjellige ting, sier Ramfjord.

I tillegg til at det stadig blir flere arbeidsplasser jo mer oppdrag GOT kan få, vil de også jobbe opp mot lokale samarbeidspartnere i Agder-fylkene i forbindelse med riggarbeidet.

– Og i framtiden vil det meste vi trenger av kompetanse være maks 20 minutter i bil unna. Det kan styrke hele regionen, sier Hægeland.

– Ringvirkningene kan bli enorme for regionen, sier Evertsen.

Rigger seg for fremtiden

Ifølge Ramfjord er rigghavn på Gismerøya bare starten på Global Ocean Technologys planer. Selskapet er delt opp i tre deler - Global Ocean Marine, Global Ocean Rig og Global Ocean Products. Blant annet skal det i tillegg til rigghavn også satses hardt på båtbygging i Mandal.

– Gismerøya blir en betydelig virksomhet og base for oss, sier Ramfjord.

Han holder til på hovedkontoret i Kristiansand. I tillegg til det og Mandal har GOT etablert seg på Stord, i Stavanger og nylig i Skagen.

– Jeg ser definitivt positivt på framtiden, sier CEO Ramfjord.

Rigghavn: Her skal Global Ocean Technology å etablere rigghavn. Foto: Skjermdump/saksdokumenter Mandal kommune

Den samme optimismen viser Evertsen og Hægeland når Lindesnes besøker tomta der den nye rigghavna skal ligge.

– Ting skjer fort og vi skal være med opp og etablere oss. Vi er en aktør som virkelig skal gjøre oss gjeldende, sier Hægeland.

– Samtidig er veksten kontrollert. Vi skal ha vekst som tilsier at vi er rigget for fremtiden, sier Evertsen.

11 til 180 ansatte

Han mener at regionen er på full fart framover etter den tunge oljekrise-perioden. Siden GOT ble startet i slutten av 2017 har selskapet gått fra 11 til 180 ansatte.

– Det er en voldsom utvikling, og det er fint å se at de gamle tradisjonene til Båtservice og Skogsøy Båt blir tatt videre. Vi er i godt driv, sier Hægeland.

– Og ikke minst er det viktig hvem det er som har styringen. Det er høy kompetanse og velvilje hos ledere og eierne. De ser langt fram i tid og er styrt av gode ideer, sier Evertsen og legger til:

– Jeg skulle egentlig pensjonere meg, men dette måtte jeg bare være med på, sier han.

Vil skape arbeidsplasser

Styreleder i Mandal Havn, Ove Nodeland, deler entusiasmen til Global Ocean Technology og håper etableringen av rigghavn går etter planen.

– Det kan bli ganske mange arbeidsplasser av dette. Riggene kan nok gi noen kroner til havna, men det er arbeidsplassene som er viktigst, sier Nodeland og legger til at småbedrifter og andre aktører i regionen vil nyte godt av en rigghavn.

Han sier også at dersom GOT skulle få så mange oppdrag at de behøver plass i Strømsvika, er de hjertelig velkommen.

– Såvidt jeg har forstått er de ikke der enda, men dersom de får behov er vi veldig klar for å ta de imot, sier Nodeland.

Mandal Havn er i vinden. Det er allerede full fart i Strømsika, og med rigghavna på Gismerøya i tillegg tar Mandal sikte på å bli en attraktiv havn i fremtiden. Lindesnes har tidligere omtalt mulighetene for en sammenslåing med Kristiansand Havn. Ifølge Nodeland er man midt i den utredningsprosessen.

– Vi har bygd en havn som er litt for stor med tanke på administrasjonen, og det vil gjøre godt for Mandal å bli styrket av det administrative apparatet i Kristiansand som har mye god kompetanse, sier Nodeland og legger til at det trolig kommer til å ende opp med en form for samarbeid selv om det ikke skulle bli en full sammenslåing.