Avisens mening

Midt i Spikersuppa i landets hovedstad flipper en lokal matprodusent burgere for harde livet. Kvinesdal-bedriften Bekkereinan har gjort god butikk av å servere kortreist og eksotisk hurtigmat til sultne østlendinger på hektisk julehandel. Elgburgerne deres med lokalprodusert bacon går unna som varmt hvetebrød.

Suksessen er udiskutabel. I fjor omsatte Bekkereinan, som også har etablert restaurant i Lyngdal sentrum i tillegg til spisested ved sitt produksjonslokale på industriområdet på Åmot, for om lag 2,4 millioner kroner på julemarkedet i Oslo. Elgburgerne alene stod for 1,7 millioner av denne omsetningen. Fra den ene av de tre salgsbodene bedriften har etablert i Spikersuppa ble det på fjorårets julemarked i førjulstiden solgt 10.000 hamburgere av elgkjøtt.

Ifølge Nina Haugland, som sammen med ektemann Stein Arve driver lokalmatprodusenten i Lister, står det gode julesalget i Oslo for rundt en tredel av bedriftens totale årsomsetning. Hun legger ikke skjul på at julemarkedet gir et fint overskudd - selv når betydelige utgifter til driften i Tigerstaden er trukket fra.

Kvinesdal-bedriftens kreativitet og evne til å tenke nytt og «utenfor boksen» bør være et eksempel til etterfølgelse.

Det er ti år siden Bekkereinan åpnet sin første salgsbod i Oslo før jul. At de var tidlig ute og så mulighetene i dette markedet tidlig, synes å være en nøkkel til at de nå kan hente ut et bra overskudd. Kvinesdal-bedriftens kreativitet og evne til å tenke nytt og «utenfor boksen» bør være et eksempel til etterfølgelse for andre. I bransjer med tøff konkurranse - som særlig matprodusenter og serveringsbedrifter er - er det viktig å tenke nytt og se de mulighetene som byr seg.

Men det holder ikke bare å studere mulighetene. Man må også gripe de med begge hendene og satse skikkelig fra første stund. Det er det som har gitt Bekkereinan den velfortjente suksessen. Her har mange mye å lære av dem.