Lærer Per Olav Verås på Kvinesdal ungdomsskole er initiativtager for at det nå er et par HoloLens-briller i Kvinesdal - som foreløpig ett av få steder i Norge. Foto: Privat

Elevene på Kvinesdal ungdomsskole har fått et verktøy få andre skoleelever har. Nylig ble nemlig en utgave av det nye digitale brillene HoloLens innkjøpt etter initiativ fra lærer Per Olav Verås.

Når man har på seg HoloLens-brillen - som blant annet ordfører Per Sverre Kvinlaug fikk prøve for få dager siden - trenger man ikke tilkobling til en PC ettersom brillen i seg selv inneholder maskinvarer man trenger.

Når man bruker brillen kan det se rart ut for folk rundt, ettersom man trykker foran seg i løse luften. Men har man brillene på, så er det man gjør naturlig.

Ordfører Per Sverre Kvinlaug er en av dem som har fått teste de nye AR-brillene, som blander virkelighet med virtuelle elementer i form av hologrammer. Foto: Privat

Hensikten er blant annet å legge til rette for høyere produktivitet i næringslivet ved å gjøre digital informasjon tilgjengelig og interaktivt i de naturlige omgivelsene

Blandet virkelighet

HoloLens er kort fortalt avanserte AR-briller. AR står for «augmented reality», som på norsk kan oversettes med «blandet virkelighet». Når man har på seg brillen kan man se de virkelige omgivelsene rundt seg, og så brukes avansert kamera- og sensorteknologi til å projisere på virtuelle elementer - som et hologram.

– Hensikten er blant annet å legge til rette for høyere produktivitet i næringslivet ved å gjøre digital informasjon tilgjengelig og interaktivt i de naturlige omgivelsene, slik at man ikke er avhengig av tradisjonelle grensesnitt som berøringsskjermer og tastaturer, opplyses det på tek.no.

Det man ser i brillen kan også vises på en projektor, slik at flere enn den som har på brillen kan delta i for eksempel en læringssituasjon.

Microsoft Norge opplyser til samme nettsted at HoloLens kun vil bli tilgjengelig for bedriftsmarkedet her til lands.

Gevinsten for elevene er stor. Jeg ser det som en stor utfordring å kunne ta i bruk ny teknologi i undervisningen.

Lærer Verås opplyser brillene er nyttige i skolesammengeng, blant annet ved at elevene kan få realistiske opplevelser innen fag som IKT, historie, geografi og naturfag. Foto: Privat

Fremtidens klasserom

Det er som nevnt Per Olav Verås som står bak Kvinesdal HoloLens.

– Jeg er prosjektleder med mitt egen private initiativ for digitalisering i fremtidens klasserom, og jeg er begeistret over dette splitter nye verktøyet som man kan ha rundt hodet, opplyser læreren, som tidligere har gjort seg bemerket blant annet for sin iver etter å bruke nye metoder å få elever interessert i blant annet realfag på.

Verås mener brillen vil gi lokal industri, elever og lærere et unikt innblikk i fremtidens klasserom og læringsteknologi.

– Gevinsten for elevene er stor. Jeg ser det som en stor utfordring å kunne ta i bruk ny teknologi i undervisningen. Dette både for å aktualisere et tema og for å gi elevene en realistisk opplevelse av så vel form som bevegelse innen fagene geografi, IKT, historie og naturfag.

Per Olav Verås og teknologi-interesserte ungdomsskoleelever har jevnlig tilbragt tid på CoVerks i Kvinesdal. Foto: Privat

Sponsorer

Verås og elever har en periode tilbragt noen ettermiddager på CoVerks Kvinesdal, der elevene har brukt VR-teknologi. VR står for «virtual reality», eller virtuell/kunstig virkelighet på norsk.

VR-brillen koster omlag 25.000 kroner. Pengene har Verås skaffet seg gjennom sponsormidler- Kvinesdal Sparebank og Teknisk-naturvitenskapelig forening (Tekna) har bidratt med 10.000 kroner hver.

– CoVerks i Kvinesdal er med i prosjektet. Til gjengjeld kommer jeg som realsfagets rollemodell til å profilere prosjektet for lærere dersom jeg har anledning til det, og dele teknologien lokalt sammen med CoVerks i skolene og med andre som ønsker det. Dette for å skape inspirasjon rundt fremtidens læringsteknologi, sier Per Olav Verås.