– Jeg er opptatt av at vi skal ha trafikk i Mandal Havn, og da er det viktig både for Mandal kommune og Lindesnesregionen å utvikle et samarbeid med Kristiansand, sier styreleder Ove Nodeland i Mandal Havn.

I november anbefalte havnefogd Olav J. Neset i Mandal Havn styret i havna å gå inn for å utrede et samarbeid med Kristiansand Havn. Der er et av alternativene sammenslåing.

Anbefalingen har bakgrunn i en rapport utarbeidet av konsulentselskapet COWI, som peker på tre hovedmodeller for videre samarbeid mellom havnene i Mandal, Kristiansand og Arendal, hvorav samarbeid eller full sammenslåing regnes som mest aktuelt. I den planlagte utredningen er Arendal Havn ikke inkludert.

– Det blir for komplisert med alle tre havnene samtidig, og vi mener at havnene i Kristiansand og Mandal utfyller hverandre bedre enn alle tre, sier Nodeland.

Arbeid: Tømmerkaia i Strømsvika står ferdig asfaltert og klar til åpning. På østsiden er anleggsarbeidet i full gang. Foto: Eirin Margrethe Fidje

Ønsker mer industri

Han mener at Mandal Havn vil kunne dra nytte av Kristiansand Havns kompetanse på utbygging og markedsføring, i tillegg til at administrasjonen er langt større enn i Mandal. Samtidig peker han på Strømsvika som gunstig for Kristiansand havn.

– Vi har store, kystnære industritomter som blir ledige i løpet av kort tid, og der er det mulig å skape aktivitet. Dersom vi får industriselskaper til å etablere seg i Strømsvika, kan vi skape nye arbeidsplasser, sier Nodeland.

Kollega i Kristiansand Havn, styreleder Pål Harv, deler Nodelands oppfatning.

– Mandal har laget en egen tømmerkai – et område Kristiansand ikke satser på. Vi har begrenset med areal til rådighet når vi holder på rundt en stor by, og det er gunstig dersom vi kan finne flere områder å samarbeide på. Vi ser blant annet inn mot offshoreindustrien og andre virksomhetsområder, sier Harv.

Han mener at et eventuelt samarbeid eller en sammenslåing med Mandal Havn vil kunne gjøre havnene mer konkurransedyktige.

– Det handler også om hvordan vi skal ut til kundene og selge oss. Skal en rigg legges i Kristiansand, Aberdeen eller Stavanger? Sammen vil vi kanskje kunne tilby et godt, komplett tilbud, men vi må først se på hvordan det praktisk kan gjennomføres, sier Harv.

Kai: Strømsviga fotografert i sommer, før det som blir tømmerkai ble asfaltert. Foto: Odd Arne Nomedal

Strekker seg langt

Han understreker at det til syvende og sist er bystyrene i Mandal og Kristiansand som har økonomisk ansvar overfor sine respektive havner. Utredningen skal etter planen utarbeides relativt raskt, slik at havnestyrene i løpet av våren kan presenteres for et forslag.

– Vi er i en veldig tidlig fase, og det reises blant annet spørsmål ved hvem som tar ansvar for økonomien ved en full sammenslåing. Begge parter tar med seg både gjeld og eiendeler, men vi er positive til tanken, sier Harv.

Ove Nodeland i Mandal Havn er klar på at han er villig til å strekke seg langt for å få til et samarbeid som kan gagne Lindesnes som næringsregion, og nevner alt fra offshorevirksomhet til produksjon av vindmøller.

– Vårt fokus er å skape arbeidsplasser, og jeg er interessert i å få opp industri som også kan gi arbeid til folk uten mastergrader. Vi har mange dyktige folk i regionen som har gått arbeidsledige som følge av nedbemanninger i blant annet oljesektoren, sier Nodeland.

– Da kommer organiseringen lenger ned på prioriteringslista. Om det blir et AS, IKS eller en annen virksomhetsform er helt underordnet, understreker han.

Fordeler og ulemper: Ove Nodeland, styreleder i Mandal Havn, vil se nærmere på fordeler og ulemper ved en sammenslåing med Kristiansand Havn. Foto: Eirin Margrethe Fidje