Fredag 8. juni mistet 25 år gamle Eddie Bakken fra Kvinesdal livet da han kjørte utfor med motorsykkelen sin på fylkesvei 803 ved Lohne i Kvinesdal. Det ble forsøkt livreddende førstehjelp på stedet, men livet sto ikke til å redde.

Søndag 14. juli i år omkom brannmannen Frank Oddvar Thoresen (59) livet etter at brannbilen han var passasjer i kjørte utfor ved Omland i Kvinesdal. Fire andre brannfolk som satt i bilen ble skadet. De fem brannfolkene var på vei til en ulykke som hadde skjedd nord for Storekvina langs fylkesvei 465.

Den 25 år gammel motorsyklisten Eddie Bakken omkom etter en utforkjøring på fylkesvei 803 ved Lohne i Kvinesdal. Foto: Tom Arild Støle

Snartemo-saken

Natt til søndag 2. juni ble 28 år gamle Daisy May Tran og en kvinne fra Litauen i 20-årene påkjørt på Urestadvegen ved Snartemo i Hægebostad. Tran døde av skadene. 9. oktober pågrep politiet en mann i 20-årene fra de indre bygdene en mann i begynnelsen av 20-årene, siktet for å ha kjørt på de to kvinnene.

Det er uklart om Snartemo-saken er ført opp i statistikken som vegdirektør Ingrid Dahl Hovland presenterte første nyttårsdag.

– Etter to år med null drepte i trafikken i Lister, har regionen igjen opplevd dødsfall. Det er like fortvilt tragisk hver gang. Det er svært mange familiemedlemmer, venner og kjente, kolleger, naboer også videre som sitter igjen med tap og sorg som ikke går over. Sett over tid går heldigvis antall trafikkdrepte nedover både i Lister, i Agder og i landet som helhet. Men en god utvikling statistisk er ingen trøst for de som har mistet noen, skriver daglig leder av Nullvisjon Lister Torstein Salvesen i en melding til Lister24.

Etter to år med null drepte i trafikken i Lister, har regionen igjen opplevd dødsfall. Det er like fortvilt tragisk hver gang.

Natt til 2. juni 2019 ble den franske kvinnen Daisy May Tran og ei kvinne fra Litauen i 20-årene påkjørt på Urestadvegen ved Snartemo i Hægebostad. Tran døde av skadene. En mann i 20-årene fra de indre bygdene ble i oktober pågrepet og siktet for å ha kjørt på de to kvinnene. Foto: Torrey Enoksen

Ingen barn

Totalt mistet 110 personer livet på norske veier i 2019. Det er to flere enn året før. For første gang i moderne tid har ingen barn under 16 år mistet livet i trafikken.

– Ingen barn under 16 år omkom i 2019. I 1970 omkom 101 barn under 16 i trafikken. Utviklingen har gått rette veien i mange år. Vi er flinke til å sikre våre barn i bil. Jeg skulle ønske vi er like flinke å sikre de voksne. Våre analyser av dødsulykkene viser at 33 prosent av alle som omkom i en bil ikke har brukt sikkerhetsbelter. Mange av disse ville ha reddet livet om de hadde brukt sikkerhetsbelte, sier vegdirektør Hovland i en pressemelding.

Brannmannen Frank Oddvar Thoresen mistet livet, og fire andre brannfolk ble skadet, da brannbilen deres i juli 2019 kjørte utfor på fylkesvei 465 ved Omland i Kvinesdal. Foto: Torrey Enoksen

Flest menn over 45

Vegvesenets foreløpige tall viser at det var 80 menn og 30 kvinner som mistet livet i trafikken i 2019.

Over halvparten av alle omkomne var menn over 45 år. 60 av de trafikkdrepte omkom i personbil, 16 på motorsykkel eller lett-motorsykkel, 14 var fotgjengere mens seks omkomne var syklister.

- Selv om tendensen er at det er stadig tryggere på veiene og at Norge ligger i verdenstoppen, er dette langt mer enn tall og statistikk. Vi er ikke fornøyd med at vi ikke får dødstallene ytterligere ned. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, venner, kolleger og lokalsamfunn, sier Hovland i pressemeldingen.