Green Yard AS har søkt om tillatelse etter forurensningsloven til å ta imot, demontere og hugge skip og rigg og mellomlagre avfall ved Kvina Verft på Angholmen. Søknaden omhandler 30.000 tonn skip og rigg pr. år.

– Lurt

Kommunen viser i sin høringsuttalelse til at området i reguleringsplanen er avsatt til byggeområde for industri og spesialområde industriformål i sjøen, og mener aktiviteten er i tråd med formålet.

– I utgangspunktet er vi positive til aktiviteten. Å hugge opp gamle skip og rigger sånn at avfallet blir tatt vare på og resirkulert er lurt. Men det er viktig at det blir gjort på en god måte, skriver saksbehandler Edgar Vegge i sitt svarbrev til Fylkesmannen.

Å hugge opp gamle skip og rigger sånn at avfallet blir tatt vare på og resirkulert er lurt

Bør ha beredskapsplan

Kommunen har derimot noen spørsmål, blant annet til hvor drivstoffet blir levert.

– Det står at alt av olje og diesel skal innom oljeutskiller, men vi regner med at det gjelder vaskevann og ikke selve drivstoffet? Vi lurer også på om det finnes utstyr og planer for å håndtere f.eks. et oljeutslipp til sjø. Firmaet bør ha en beredskapsplan for å sikre at utstyr og prosedyrer er på plass i tilfelle en nødssituasjon skulle oppstå. Det samme gjelder internkontrollsystem for å kunne forebygge eksplosjoner, ulykker, skader og utslipp som kan skade helse og miljø, skriver Vegge.

Firmaet bør ha en beredskapsplan for å sikre at utstyr og prosedyrer er på plass i tilfelle en nødssituasjon skulle oppstå

Støymålinger

I tillegg har de gjort seg noen tanker i forhold til støy.

– Søker sier at aktiviteten skal drives innendørs og at de vil bruke verktøy som støyer lite. Reguleringsplanen sier at det ikke er nødvendig med særskilte støydempende tiltak mot omgivelsene. Men skipsopphugging var ikke på tanken da planen ble laget. Vi mener at støymålinger bør gjøres før man eventuelt kan utelukke støy som problem, skriver Vegge.

Vi mener at støymålinger bør gjøres før man eventuelt kan utelukke støy som problem