MANDAL Du har sannsynligvis sett produktene før. Et vikingskip på en lekeplass, trebenker på en rasteplass, eller selve signaturen - Ole Jørgs veteranbil.

Siden oppstarten i 2003 har Barnehageprodukter AS utstyrt lekeplasser over hele landet med apparater i heltre. Fra et snekkerverksted i Mandal produseres hvert eneste produkt for hånd, med håndplukkede materialer fra lokale sagbruk.

– Jeg synes det er viktig å fremsnakke norske, lokalproduserte produkter. I dag produseres mange lekeapparater helt eller delvis før de importeres til Norge. Vi henter mye materialer fra området rundt Mjøsa, som blir foredlet på Hamran sagbruk i Eiken, sier eier og daglig leder Jonny Haraldstad.

Regnskap Barnehageprodukter AS (tall i hele tusen)

20172016
Inntekter19421524
Resultat før skatt1388
Egenkapital11821077
Langsiktig gjeld00
Kortsiktig gjeld307156
I verkstedet: Jonny Haraldstad i verkstedet i Langgata. Snart må bedriften flytte, og Haraldstad jakter nye lokaler. Foto: Eirin Margrethe Fidje

Femten år er gått siden han fikk ideen om å starte bedriften. Han hadde overtatt en familiegård på Nedre Haraldstad i Marnardal, og tok ut mye tømmer fra eiendommen i arbeidet med å restaurere gården. I forbindelse med arbeidet kontaktet han Ole Jørg Aasan i Finsland. Der kom Haraldstad tilfeldigvis over Aasans tegning av en lekeveteranbil i tre. Tegningen var skriblet ned for moroskyld, men Haraldstad så et potensial.

– Der stakk tegningen ut fra den nederste skuffen på kontoret, og jeg fikk en sprø idé om at vi bare måtte bygge den, sier Haraldstad.

Selger: Jonny Haraldstad farter mye rundt for å selge produktene som håndlages i verkstedet i Mandal. De utstyrer lekeplasser og andre uteområder over hele landet med produkter i heltre. Foto: Eirin Margrethe Fidje

Gjorde feltarbeid

Og dermed var Barnehageprodukter AS en realitet. Haraldstad fartet land og strand i Agder-fylkene for å snakke med barnehageansatte om hva som er viktig når de kjøper inn lekeapparater.

– Det kom frem at miljø og bruk av naturen er viktig, og de setter krav til holdbarhet. Det er for mye som råtner etter fire-fem år. Så skal produktene også innby til forskjellig lek og rollespill, og veteranbilen er for eksempel både buss, traktor og lastebil når de små leker med den, sier han.

Feltarbeidet gjorde også at det ble tegnet inn detaljer som gjør det enklere å feie ut sand og annet rusk fra apparatene, noe som igjen gjør levetiden lengre. Hjulene er rørformet slik at barna kan krype gjennom, og de minste kan sette seg til rette. Det hele er laget etter norsk standard.

Skute: Denne piratskuta skal om kort tid glede små pirater i en barnehage i Finsland. Daglig leder Jonny Haraldstad i Barnehageprodukter synes det er givende å glede små barn med spennende lekeapparater. Foto: Eirin Margrethe Fidje

Lite svinn

I starten brukte gründeren tømmer fra egen skog, men måtte tidlig utvide til å handle andre steder. Nå har bedriften rundt 70 leveranser i året, som regel med flere produkter i alle leveranser. På det meste har 30 trebenker gått ut i samme leveranse, og lekeplasser over hele landet har blitt utstyrt komplett med biler, skuter og sandkasser.

De har flyttet fra Marnardal til Holum, og videre til lokaler i Mandal. Aasan startet som medeier, men solgte seg ut etter et par år. Nå er Haraldstad eneeier.

– Produktene er stort sett bygd på 2"4"-materialer med fire ulike graderinger. Dermed kan de ulike produktene lages på de samme materialene, sier Haraldstad, som anslår at toppen fem prosent av tømmeret går bort i kapp.

Snekkerarbeidet er det Jonny Sodeland som gjør. Helt siden 2004 har han vært ansatt i firmaet på deltid, og koser seg med arbeidet. Som regel bruker han fire-fem dager på hvert produkt, andre ganger jobber han med flere samtidig.

– Vi merker at det er populært med kjerneved, og det er også med på å trekke opp prisen. Med normal vask og vedlikehold vil produktene vare i minst 20 år. Til nå har vi ikke hatt noen reklamasjoner, sier Sodeland.

Merket oljekrisen

Tredjemann i bedriften, Jan Simon Nilsen, er utdannet tegner, og tegner inn produktene på arealene som er tiltenkt lekeplassene. I innsalgsprosesser har det vært viktig å kunne diskutere planene og flytte produktene på tegningene etter behov.

Mens Nilsen og Sodeland sammen utgjør et årsverk i produksjonen, jobber Haraldstad selv på fulltid med salg og markedsføring av bedriften. Både på Sørlandet, og i byer som Bergen, Oslo, Stavanger og Trondheim er produktene levert i hopetall. Lokalt har de solgt mye til private og offentlige kunder i Mandal, Marnardal og Søgne. Siste prosjekt har vært å erobre Sogn og Fjordane.

– Vi hadde et par år der vi merket at oppdragene ble færre under oljekrisa. Den rammet jo hele kysten, og det slo utrolig nok ut på oss også. Da måtte vi bruke noe av bufferen vår. Og det var da jeg bestemte meg for å dra til Sogn og Fjordane for å selge inn der, sier Haraldstad.

Haraldstad blir selv med opp når produktene skal leveres og monteres, blant annet for å bli kjent og gi kundene et ansikt. Han mener det har vært spennende å se effekten av arbeidet han la ned på Vestlandet. Nå står kjøpere i nettopp Sogn og Fjordane for rundt en åttendedel av omsetningen for både fjoråret og 2018.

– Grunnen til at jeg valgte Sogn og Fjordane var at jeg ville finne et sted hvor kjøperne ikke blir nedrent av selgere. I Oslo er det for eksempel hardere, med mange store aktører, sier han.

Stein for stein

Etter et par år i 2014 og 2015 med et lite underskudd, og svakt overskudd i 2016, er bedriften nå tilbake med et brukbart overskudd for fjoråret og solid egenkapital. Det henger sammen med at bedriften er bygd stein for stein.

– Vi kjøpte for eksempel eget utstyr først for seks år siden, og har en nøktern drift, sier Haraldstad.

Nylig feiret bedriften 15 år med ordførere og et femtitalls familie og venner på gjestelista. Sjefen selv understreker at det neppe blir femten år til med han selv i sjefsstolen, men ser langsiktig på driften. Etter seks år i lokalene på Malmø må han nå ut på jakt etter nye lokaler ettersom leiekontrakten går ut ved nyttår.

– Vi må finne en løsning, for vi vil gjerne fortsette å glede barn fremover. Jeg får ofte mail fra kunder med bilder av noen store glis bak rattet på trebilene, og det er utrolig morsomt, sier han.

For selv om produktkatalogen har vokst til å inneholde både veteranbuss, fly, pram og fiskeskøyte, er det trebilen fra 2003 som fortsatt er aller mest populær til lekeplassene. Alene er den solgt i 500 eksemplarer over hele landet.

– Jeg tror det er viktig å ha et slikt produkt som virkelig slår an, og som skaper nødvendig oppmerksomhet. Bilen fenger alle fra barn til besteforeldre, sier han.

Martin Brandtzæg, plastkoordinator i Naturvernforbundet. Foto: Naturvernforbundet

Plastfrie barnehager

Sammen med Private Barnehagers Landsforbund (PBL) har Naturvernforbundet startet opp prosjektet «Plast- og giftfrie barnehager», som skal bekjempe bruken av plast og miljøgifter i norske barnehager.

Plastkoordinator Martin Brandtzæg i Naturvernforbundet sier at barnehagebarn i dag eksponeres for mange miljøgifter.

– I mye større grad enn før ser vi at barn eksponeres for plast i barnehagen. Det kan være med et utendørs plastdekke på lekeplassen, og vi ser utrolig mye mikroplast. Samtidig har det alltid vært godt miljøfokus i barnehager, men det er nok først den siste tiden at giftstoffer i for eksempel legoklosser er kommet på radaren, sier han.

Barnehageprodukter AS leverer treproduktene ubehandlet, og dermed uten miljøgifter. Men håndlagde treprodukter er samtidig mer kostbart enn billig plast og import.

– Pris er ofte ledende både i offentlige og private innkjøp, og man velger det som er billigst. Forbrukere er samtidig bevisst på kvalitet, og vi ønsker blant annet at det skal bli fritak på moms på reparasjoner slik at for å redusere bruk og kast-holdningen på varer som kan ha lengre holdbarhet, sier han.