Bommene i Listerpakken, som her på E39 på Handeland, skal etter planen stå i nærmere to år til. Foto: Torrey Enoksen

– Prognosene tilsier at stasjonene skal være i drift frem til årsskiftet 2019/2020. Samtidig har vi fra Listerrådets side gitt klar beskjed om at prosjekter som er oppført i stortingsproposisjonen og som ikke er blitt bygd ut, skal gjennomføres, sier Listerrådets leder, Arnt Abrahamsen, som også er ordfører i Farsund.

Kortet ned reisetiden

I Lister har de tre bomstasjonene på E39, fylkesvei 465 og fylkesvei 43 siden 2002 vært nøkkelen til realisering av Listerpakken. E39 mellom Handeland og Flekkefjord var det største løftet, foran ny fylkesvei 43 mellom Lyngdal og Farsund og ny og utbedret fylkesvei 465 fra Opofte via Ravneheitunnelen til Farsund.

Samtidig med at reiseavstanden mellom de seks kommunene i Lister er blitt redusert slik at en kan reise fra et kommunesenter til et annet på under en halvtime, er andre viktige prosjekter ikke blitt gjennomført.