Agder Energis oversikt pågående strømstanser viste ved 07-tiden lørdag morgen at 2.471 abonnenter i Lyngdal, 2.261 abonnenter i Farsund og 31 husstander i Kvinesdal var uten strøm.

Må fremme krav

Alle kunder som har hatt strømbrudd i mer enn 12 timer har, ifølge Agder Energis nettsider, krav på kompensasjon fra sitt lokale nettselskap. Kundene har krav på kompensasjon selv om avbruddet ikke har medført skader eller tap. Ifølge forskriften må kunden selv fremme krav om kompensasjon.

Dersom man opplever strømbrudd over 12 timer må krav om kompensasjon fremmes til nettselskapet ved å sende inn et standardskjema. Skjemaet er tilgjengelig på Agder Energis nettside etter at kundene har logget seg inn der. Det kan også fås tilsendt ved å kontakte strømleverandørens kundesenter.

Krav må fremmes senest tre måneder etter at avbruddet fant sted.

Flere av strømabonnentene i Lister kan allerede nå ha krav på kompensasjon. Og for enkelte kan rettighetene øke. Fredag kveld varslet Agder Energi i en pressemelding at det kan hende at noen ikke får strømmen igjen før over helgen.

Dette er satsene

Kompensasjonsbeløpet som utbetales er avhengig av strømbruddets varighet. Satsen er den samme for en forbruker som for en næringskunde, og har ingen sammenheng med de kostnadene den enkelte kunden måtte ha ved ikke å ha tilgang på elektrisk kraft.

Det gis 600 kroner for avbrudd over 12 timer, 1.400 kroner for avbrudd over 24 timer og 2.700 kroner for avbrudd over 48 timer. For avbrudd over 72 timer skal det gis et tillegg på 1.300 kroner for hver nye påbegynte tjuefiretimers periode avbruddet varer.

Saksbehandling

Etter at kravet er fremmet vil Agder Energi Nett kontrollere at kravet er berettiget. Ved kontroll av kravet vil varigheten for strømbruddet regnes fra det tidspunkt Agder Energi Nett først fikk melding om avbruddet eller Agder Energi Nett visste eller burde ha visst at avbruddet har funnet sted. Når normal strømforsyning er gjenopprettet regnes strømbruddet som opphørt. Flere påfølgende strømbrudd regnes som sammenhengende om ikke normal strømforsyning opprettholdes i minimum to timer sammenhengende.

Hvis Agder Energi Nett har sendt ut sms-varsel om strømstans betyr det at de har registrert at det har oppstått strømbrudd.

Kompensasjonen gis som fratrekk på en av de påfølgende fakturaene etter at kravet er fremmet og godkjent. Dette vil vises i fakturaspesifikasjonen som en egen linje. Ifølge Agder Energi, må det påregnes saksbehandlingstid for slike saker.