Blant dem var Oline Rafoss, Tone Henie Jensen og Oddleif Gyland fra 7. klasse på Vesterdalen skole. De presenterte et prosjekt der de har forsket på syreskader på tennene. De har målt ph-verdien i ulike drikkevarer, som Coca Cola, eplejuice, vann med kullsyre og vanlig vann, og målt ph-verdien i munnen etter å ha drukket disse drikkene samtidig som de sjekket hva som skjedde da man tok en tyggis og pusset tennene etter å ha drukket syreholdige drikker.
I denne prosessen har de også besøkt tannhelsetjenesten i kommunen og fått en forelesning om syreskader og erosjon, og ellers forsket på tematikken.
Utenom det vanlige
Elevene legger ikke skjul på at de synes det var moro å jobbe med.
– Det var veldig gøy og interessant. Jeg kunne godt tenkt meg å jobbe videre med dette på skolen ihvertfall. Her kunne man forske på forskjellige ting og ikke bare sitte og lese, som man ellers gjør mye av på skolen. Dette var noe litt utenom det vanlige, sier Oline Rafoss.
– Hva lærte dere med dette arbeidet?
– Jeg lærte masse, som at man må være forsiktig med hva man spiser og drikker. Selv kunne jeg nok blitt bedre på å drikke mindre syreholdige drikker, sier Oddleif Gyland.
Vitensenteret
Etter at presentasjonene var gjennomført, besluttet en jury bestående av ordfører Per Sverre Kvinlaug, Runar Nilsen fra kommunens drifts- og tjenesteutvalg og Mai Elin Frøyland fra Eramet hvilke elevgrupper som får bli med til Vitensenteret i Arendal i mai.
De nevnte Vesterdalen-elevene ble plukket ut sammen med gruppen fra 6. klasse på Liknes skole, som hadde et prosjekt om hvordan man kan bruke mindre plast, og en gruppe fra Kvinlog skole, som har forsket på om mennesker kan lage lyn. Det synes elevene var stas.
– Det var gøy å bli plukket ut. Vi har ikke vært med på det før, så det blir gøy, sier, sier Gyland mens Rafoss samtykker.
– Imponert
Årets arrangement var det andre i rekken. Deltagerne bestod av tre grupper fra Liknes skole, samt en gruppe fra Vesterdalen skole, Austerdalen skole, Kvinlog skole og Feda skole. Ordfører Per Sverre Kvinlaug lot seg imponere av hva de sju gruppene leverte.
– Jeg er like imponert dette året som jeg var i fjor over det engasjementet og den kvaliteten disse elevene leverer i dette nysgjerrigper-prosjektet. Det er noen funn her hvor du tenker at javel, det var sånn det var. Det fikk vi blant annet frem i det ene prosjektet som gikk på syre på tennene. At Cola er en av verstingene visste vi, men også at for eksempel eplejuice kan gjøre stor skade var nytt for meg, sier Kvinlaug.
– Godt læringsutbytte
Prosjektet er en vitenskapelig, prosjektbasert arbeidsmetode som kan brukes i alle fag på skolen. Kvinlaug var en av dem som dro i gang dette prosjektet, og mener nysgjerrighet er noe som er viktig å løfte frem i skolen.
– Den metodikken som brukes tenker jeg er noe de vil dra nytte av videre i livet. Samtidig er det et fokus på realfag, hvor det i nysgjerrigper er flere fag innom. Det at elevene får litt smak på dette synes jeg er spennende, og som gir et godt læringsutbytte. Så har vi det elementet med at vi er her på Coverks, som er en plass med en kreativ og nysgjerrig gjeng som lever av de tingene de holder på meg, avslutter Kvinlaug.