Ifølge en pressemelding fra kommunen handler den siste meldingen de har lagt ut til sine drøyt 5.100 følgere om hvordan kommunen informerer. I tillegg distribueres det i disse dager også en informasjonsbrosjyre rundt til alle husstander i Lyngdal kommune om hvor og hvordan kommunen informerer, samt hvilke kanaler som benyttes, og hvor publikum finner dem, både de digitale og fysiske.

Flere faktorer

– Det er summen av flere faktorer som gjør at vi nå hopper av Facebook. Den skjerpede personvern-problematikken er én del av dette bildet. I tillegg erfarer vi svært liten nytte-effekt av Facebook som promoteringskanal for kommunens hjemmeside, som jo har vært hovedformålet vårt med å være på Facebook, sier kommunalsjef for Organisasjon og utvikling i Lyngdal kommune, Ronny Bjørnevåg, i pressemeldingen.

Den skjerpede personvern-problematikken er én del av dette bildet.

Det er snart et år siden kommunen valgte å stenge kommentarfeltet på sin Facebook-side, og ifølge kommunen har det ligget i kortene at neste steg ville være å legge ned siden.

Lyngdal kommune viser blant annet til Datatilsynets beslutning høsten 2021 om å ikke bruke Facebook i sitt kommunikasjonsarbeid grunnet risikoen knyttet til personvernkonsekvensene.

– Kommunen har ingen kontroll med hvordan Facebook velger å lagre og mellomlagre personopplysninger, samt hvordan Facebook velger å dele personopplysninger med søsterselskaper og andre nasjonale og globale aktører, sier Bjørnevåg i pressemeldingen.

Hjemmeside

En annen problemstilling er at man på Facebook og andre sosiale medier er underlagt den enkelte plattforms publiseringsregler.

– Lyngdal kommunes hovedkanal for informasjon er hjemmesiden vår, og det er hit vi ønsker publikum skal komme. Kommunen har også begrenset med ressurser til å kunne drifte flere kommunikasjonsplattformer. Vår prioriterte oppgave på dette området er å gjøre kommune-portalen best mulig. Nylig har vi også redesignet hjemmesiden vår for å gjøre den enda mer aktuell og brukervennlig, sier Bjørnevåg i pressemeldingen.

Selv om de har avviklet kommunens hovedside på Facebook, vil fortsatt noen kommunale virksomheter fortsatt være synlig til stede på Facebook og i andre sosiale medier, blant annet på grunn av kunde- og markedshensyn. Dette gjelder blant annet kultur, kino, bibliotek, barnehager, frivilligsentralen og BUA.

– Det er imidlertid da gjort grep for å minimere risikoen for misbruk, netthets og brudd på personvernreglene. Alle kommunale virksomheter i Lyngdal har gjennomført risikoanalyser knyttet til bruken av sosiale medier, skriver kommunen i pressemeldingen.