Forsøker å kutte ned tiden E39 blir stengt

Teistedalstunnelen er en av de fem tunnelene på E39 som vil bli stengt fra begynnelsen av mars og frem til midten av juni. Foto: Torrey Enoksen

– I kontrakten har Statens vegvesen gitt oss frist til 1. juli med å fullføre oppgraderingen av Vatlands- Teistedal og Fedaheitunnelene, opplyser daglig leder i Allfarveg AS Dagfinn Røkenes.

Stengt til juni

Fra rundt 1. mars starter selskapet opp igjen arbeidet med å skifte ut det gamle og installere de nye sikkerhetssystemene i tunnelene. Da blir tunnelene stengt igjen, frem til medio juni.

– Vi jobber internt med å få ned tiden trafikken må kjøre gamleveien over Kvinesheia, men det må vi komme tilbake til når arbeidet er i gang, sier Røkenes.

Vi jobber internt med å få ned tiden trafikken må kjøre gamleveien over Kvinesheia

Sikkerhetstiltak

Fra midten av august og frem til 15. desember i fjor ble trafikken på E39 mellom Lyngdal og Flekkefjord dirigert om den gamle Sørlandske hovedveien over Kvinesheia og Øyesletta. Det er en strekning som er rundt 14 kilometer lenger enn OPS-strekningen mellom Handeland og Feda.

I høst ble trafikken på E39 dirigert over Kvinesheia. Fra mars blir det igjen omkjøring. Foto: Torrey Enoksen

Selv om trafikken gjennom Kvinesdal og over Kvinesheia var betydelig høyere enn normalt sist høst, fløt trafikken greit. Flere steder, blant annet på Øyesletta, ble det før omleggingen av trafikken gjennomført en lang rekke sikkerhetstiltak.

Nedsatt fartsgrense, opphøyde fotgjengeroverganger og vakthold ved enkelte kryss ned til Liknes for å forhindre at trafikken stanset opp, var noen av tiltakene.

Flere av tiltakene vil bli satt i verk igjen under den opp til fire måneder lange omkjøringsperioden.

Mye arbeid gjenstår, blant annet med lyset i taket som skal skiftes

I Vatlands- (bildet) og Teistedalstunnelene er sikkerhetslysene som er montert på muren langs kjørebanen blitt slått på siden strekningen ble gjenåpnet før jul. Foto: Torrey Enoksen

Arbeid gjenstår

– Bilistene må forstå at det som skal utføres i tunnelene i vår har med å øke sikkerheten. Vi snakker om totalt åtte kilometer med tunnel. For å gjøre dette effektivt kan vi ikke ha trafikk i tunnelene mens folk fra entreprenørene våre utfører arbeid, sier Røkenes.

Han opplyser at det gjenstår mye arbeid, blant annet med lys i taket som skal skiftes. Når det nye sikkerhetsystemet er montert skal dette testes opp mot trafikksentralen.

Sikkerhetslys

Siden arbeidet i de fire tunnelene ble avsluttet like før jul i fjor, har nødlys som er blitt montert i muren langs kjørebanen, lyst døgnet rundt. Flere bilister Lister24 har snakket med har irritert seg over disse lysene, som de mener kan blende sjåførene.

– Det er nødlysene, og de er slått på fordi de ikke er blitt koblet opp mot sikkerhetssystemene. Når vi har fått installert det nye systemet skal de slås av, og kun slås på dersom lyset i taket svikter, sier Røkenes.