Innovasjon Kvinesdal var vertskap og Handelshuset Kvinesdal og Kvinesdal formannskap var også invitert til møtet på The Bølgen & Moi Hotel.
Kveldens foredragsholder Olaf Thommessen bød på mye kunnskap og engasjement for Kvinesdals bedrifter.
Til stede var også ordfører Per Sverre Kvinlaug, som etter foredraget følte seg inspirert.
– Det er godt med et slikt møte, da det er viktig med inspirasjon, råd og veiledning, sa ordføreren til Kvinesdal24 etter møtet.
På spørsmål om hvordan det går med digitaliseringen i kommunen, trekker ordføreren frem at de har fokusert mye på omsorgsteknologi, og at de er langt fremme i Norge på akkurat dette området. Omsorgsteknologi skal bidra til økt trygghet og sikkerhet, og bidra til at de enkelte skal klare seg i hverdagen.
En livskraftig 50-åring
Industry 4.1
– Den største faren er at vi ikke vet hvor raskt det går, for da er det ingen som har kontroll, sa Olaf Thommessen om nåtidens industrielle revolusjon.
Foredraget var spekket med gode illustrasjoner på hvor fort verdens blir digitalisert, og om hvor viktig det er å følge med. Han dro frem et eksempel med TV2 hvor de ifølge Thommessen gikk med budsjettoverskudd i mars 2016, mens de et halvt år senere måtte til med nedbemanning. Årsaken han pekte på, var at bedrifter i Norge som før brukte masse penger på TV-reklame, nå har gått over til internett og sosiale medier i måten de kommuniserer med forbrukerne sine på.
Effektivisering
– I dag er det ikke om å gjøre å være størst, men å være raskest, hevder Thommessen. Han mener at spørsmålet bedriftene må stille seg selv er: «Hvordan kan vi gjøre det vi gjør i dag litt bedre, og litt raskere?»
Industrien endrer seg som følge av tilrettelegging for oss enkeltmennesker. Det er i dag for eksempel mulig å oppdatere hele garderoben uten å gå ut av huset. Alt er kun et tastetrykk unna.
På spørsmål om hva en liten bedrift i Kvinesdal kan gjøre for å bli digitalisert, er svaret kort og enkelt:
– Bruk sosiale medier! sa Thommessen.
På Facebook kan man blant annet bruke målrettet annonsering for å treffe den kundegruppen de ønsker å treffe med markedsføringen sin. Paradoksalt nok er Facebook store til tross for at de ikke har et konkret produkt selv.
– Verdens største medieeier produserer ingenting, sa Olaf Thommessen om Facebook.
Nytt magasin for Kvinesdal
Nye bedriftsstrukturer
Administrasjonsstrukturen i bedriftene blir også effektivisert, og forretningsstrategier blir til handlingsplaner der du ikke lenger kan planlegge tre til fem år i forveien. I stedet vil det være nødvendig å lage en ny plan i året for å kunne følge verdensutviklingen.
Noe av det Thommessen gjør et poeng av, er at det ikke bare er bra med digitaliseringen av verden. I løpet av de neste tiårene kan kunstig intelligens kapre halvparten av arbeidsplassene våre. Dessuten, så er det noe skummelt i det at internettet ser ut til å kunne mer om oss selv enn det vi gjør. Søker du på et trommesett på finn.no, vi du få annonser og gode tilbud på trommesett uansett hvor du er på internettet.
– Syns vi dette er greit, og er det noe vi må leve med? spurte Thommessen.
Norway Rock
Etter Olaf Thommessen sitt foredrag, stakk også Norway Rock innom møtet for å si noen ord.
Motivasjonen de har for å drive med Norway Rock, er å få Kvinesdal tilbake på kartet. De har blitt oppfordret av kommunen til å få til et samarbeid med næringslivet i Kvinesdal. De ønsker å få til et handelsstand under neste års festival, og vil jobbe med å få innbyggere, bedrift og kommune til å føle et eierskap til festivalen.