Dette uttalte leder av Handelshuset i Kvinesdal, Åse Gjelsten Versland, på årsmøtet som ble avholdt på Utsikten Hotell sist tirsdag.
Innledningsvis sa Versland at såvel det lokale næringslivet, og mindre virksomheter generelt, over det ganske land opplever at det er store utfordringer med å drive butikk og næring.
– Dere jobber mye og må selge mer for å opprettholde det samme økonomiske grunnlaget for å kunne overleve. Å skape gode kundeopplevelser blir bare viktigere og viktigere fremover, forklarte handelshus-lederen.
Ovenfor Kvinesdal24 utdypet hun i etterkant med å si at bakgrunnen for utfordringene er større konkurranse fra kjøpesentre, store kjeder og nettbutikker.
– Derfor må de som driver næring, særlig innenfor detaljhandelen, gjøre en jobb hele tiden, slik at kundene blir fornøyde, sa hun.
Handelshuset frir til kommunen
Sauesjået i Kvinesdal
Mye bra
I årsberetningen for 2018 fremgår det blant annet at Sommernatt-arrangementet var en knallsuksess, med fint vær og ikke minst mye folk.
– Vi er i dialog med Sarons Dal, og vi skal prøve å spille hverandre enda bedre, vektla hun.
Også opplegget med julekalenderen fungerte svært godt, ifølge Versland.
– I 2018 hadde vi igjen en koffert med 100.000 kroner i hovedpremie. Vi fikk inn 9.500 handlekort. I tillegg kjørte vi superlørdager som i fjor, der vi trakk ut tre kofferter med verdi på henholdsvis 1.000, 2.000 og 10.000 kroner. Loddene var kvitteringene for dagens handel, og man måtte være til stede for å kunne vinne. Dette var en suksess, fastslo Versland.
Andre ting som ble trukket frem var blant annet en slede og pynting av paviljongen.
– Sammen med mange trær på torget ble det godt mottatt. Vi satser på å utvide dette i 2019, og kanskje finner vi en «Rudolf» (et reinsdyr) også, sa Versland.
Tilhørighet og handelslekkasje
Black Friday
Også Førjulsmarkedet fikk rosende omtale.
– Førjulsmarkedet var et nytt arrangement i regi av Menighetssenteret sammen med Handelshuset Kvinesdal. I år blir dette et handelshus-arrangement, og vi utvikler det videre sammen med Menighetssenteret, ble det sagt.
Når det gjelder Black Friday, så var det delte meninger om den på møtet. Blant annet ble det yret, fra medlemmer av handelsstanden, at man var misfornøyde med hele opplegget, og at Kvinesdal kanskje burde lage sin egen vri på dette landsomfattende fenomenet.
Handelstandsleder Åse Versland sa hun skulle ta innspillene med seg i det videre arbeidet.
– Litt satte
Årsmøtet ble avsluttet med et foredrag av hotelldirektøren, den driftige rogalendingen Agnes Berntsen, som tok sats allerede fra starten.
– Vi bor i ett av de rikeste landene i verden, men også i et av de sykeste landene. Vi har nok blitt satte, og det gjelder hele landet, som hun sa.
I kjølvannet av dette uttalte hun var en ivrig bruker av lokale butikker.
– Men jeg er veldig nøye på hva slags service jeg får. Hvis jeg føler at de ikke er tilstrekkelig oppmerksomme så går jeg bare.
Agnes Berntsen, henviste også til ordspråket «Vi blir født som originaler. Hvordan kan det da ha seg at vi dør som kopier», som første gang ble formulert av den engelske forfatteren Edward Young på 1600-tallet en gang.
Det tolker vi som at hun mener det er viktig å være seg selv, og å våge å ta egne valg, også om man driver lokale butikker.