To måneder etter at hun og investorgruppen som står bak nye Utsikten hotell Kvinesdal overtok driften av det tradisjonsrike hotellet, er hun imponert over aktiviteten så langt denne sommeren.

Ringvirkninger

Med et belegg i sommer på mellom 55 og 60 prosent på de 84 rommene ved hotellet, har hotellet denne så langt denne sommeren hatt en vekst i belegget på over 12 prosent.

– Jeg er ikke så glad i å snakke om hvor stort belegg vi har hatt. Det jeg er opptatt av er at det skapes aktivitet. Jeg må bare si at jeg er mektig imponert over alt det som skjer her i Kvinesdal. Åse Versland i Handelshuset Kvinesdal gir stadig vekk oppdateringer på arrangementer som kommer. Vi har nettopp hatt både Norway Rock og Sommerstevnet i Sarons Dal. Oppe på golfbanen har de lagt ned en betydelig innsats for å oppgradere anlegget slik at anlegget fremstår enda bedre. Vi har mange gjester som tilbringer dagene på golfbanen, og som er veldig godt fornøyde med hvordan den har blitt, sier Berntsen.

– Aktivitetene som skjer her i Kvinesdal kommer oss også til gode. Summa sumarum, har vi fått en veldig god start første sommer, forteller Berntsen.

Det jeg er opptatt av er at det skapes aktivitet. Jeg må bare si at jeg er mektig imponert over alt det som skjer her i Kvinesdal

Hotelldirektør Agnes Berntsen ved Utsikten Hotell Kvinesdal er mektig imponert over alt som skjer i Kvinesdal, og at dette også generer aktivitet til hotellet. Belegget så langt i sommer er 12 prosent høyere enn på tilsvarende tid i fjor. Foto: Torrey Enoksen

Bygge merkevare

Etter at Berntsen og hennes samarbeidspartnere har overtatt hotellet, har det vært noen endringer i designet. Borte er de røde veggene og designet som Bølgen og Moi dekorerte hotellet med, inn er turkis og mer middelhavske farger. Det samme er en helt ny logo som klart og tydelig skal gi gjestene beskjed om at de er på Utsikten i Kvinesdal.

– Jeg har sånn sans for turkis og friske farger. Med turkis tenker jeg også på Fedafjorden. Derfor har vi dekorert bygget med de fargene. Det samme gjelder klærne til de ansatte. Dette skal være en del av varemerket vårt. Vi har gjort mye med designet og med nye markedsføringsverktøy, blant annet har vi laget dronefilmer, forteller hun.

Når vi vokser i størrelse, så blir det også mer kostnader. Jeg er ikke trygg på dette før vi kommer litt lenger fram i tid.

Vil se utviklingen an

Før Berntsen tok over den daglige ledelsen ved Utsikten i Kvinesdal, har hun vært driftsdirektør i Team Hotels som består av Rederiet Hotell i Farsund, Radison Blu Caledonien Hotell i Kristiansand, Quality Hotel Klubben i Tønsberg og Victoria Hotell i Stavanger. Før det var hun daglig leder ved Strand Hotell Fevik.

Erfaringene hun opparbeidet seg der vil hun ta med seg for å få Utsikten til å bli det foretrukne stedet i regionen.

Berntsen og hennes investorgruppe overtok hotellet 15. mai i år, halvannen måned forsinket i forhold til de opprinnelige planene.

Veksten i belegget hotellet så langt i juni og juli, gir grunn for optimisme.

– Når vi vokser i størrelse, så blir det også mer kostnader. Jeg er ikke trygg på dette før vi kommer litt lenger fram i tid, sier hun.

Håper på E39-effekt

Fra 15. august og frem mot jul kan hotellet dra nytte av at dagens E39 mellom Feda og Handeland skal stenges for oppgradering av tunnelene.

– I budsjettene våre har vi ikke lagt inn økt aktivitet eller belegg, fordi vi vet ikke hvor mange som vil benytte seg av denne muligheten. Det andre er at ombyggingen skal skje over en kort periode. Får vi nytte av trafikken som kjører over gamle Kvinesheia, skal vi ta i mot det med takk, sier Berntsen.

Hotelldirektør Agnes Berntsen ved Utsikten Hotell Kvinesdal er mektig imponert over alt som skjer i Kvinesdal, og at dette også generer aktivitet til hotellet. Belegget så langt i sommer er 12 prosent høyere enn på tilsvarende tid i fjor. Foto: Torrey Enoksen