– Ja, det er veldig spennende å se hva som skjer. Enten selger Yara ut sin aksjepost, eller så beholder de den. Velger de det siste må vi ha inn en industriell partner, sier Peter Strandberg fra sitt kontor på Skøyen i Oslo.

Kjøpt av Yara

I 2014 stiftet Peter Strandberg Green Tech Marine AS og flyttet kontorene sine fra Lyngdal til Oslo. På 1990-tallet utviklet Strandberg et brannslukningsystem til skip. Dette systemet er basert på å tåkelegge de aktuelle delene av et skip med vann under svært høyt trykk.

Tidlig på 2000-tallet fant gründeren opp scrubbere, det vil si rensesystemer som fjernet sot og avgasser fra eksosen på skip. De første systemene ble installert på cruiseskip som seilte ut fra Florida. Cruisenæringen applauderte nyvinningen.

I 2014 kjøpte den norske industrigiganten Yara 63 prosent av aksjene i Green Tech Marine AS. Selskapet skiftet da navn til Yara Marine Technologies med Strandberg som direktør for selskapet.

Cruiseskipet «Liberty of the Seas» var et av de første skipene som ble levert med avgassrensesystemene som Peter Strandberg utviklet. Foto: Privat

Nøkkeltall fra regnskapene

20172016
Inntekter151,6154,8
Resultat før skatt4,823,3
Sum eiendeler123,995,1

Alle tall i millioner kroner.

Milliardmarked

Denne uken meldte Dagens Næringsliv at Yara ønsker å selge selskapet. Yara, som ble skilt ut av Norsk Hydro tidlig på 2000-tallet, driver med blant annet produksjon av kunstgjødsel, samt miljø- og industriløsningene som forbedrer luftkvaliteten og reduserer utslipp.

Ifølge Dagens Næringsliv kan Yara innkassere mellom 1,3 og 1,6 milliarder kroner dersom de gjør alvor av å selge selskapet.

Yara Marine Technologies i dag er verdens tredje største selskap innen utvikling og produksjon av utstyr til rensing av eksos på skip. Ifølge beregninger investeringsbanken Pareto har foretatt, vil Yara Marine Technologies i inneværende år få en omsetning på nærmere 700 millioner kroner.

– Markedet er helt enormt. Samtlige skipseiere har fått beskjed om at de innen 1. januar 2020 må gjøre noe for å redusere utslippene av klimagasser og sot til atmosfæren dersom de skal få fornyet sertifikatene. Da må de enten gå over på diesel som en har på biler, eller de må installere scrubbere for å fjerne avgassene når de brenner tungolje, sier Strandberg og legger til:

– Tidligere i dag så jeg at differansen mellom tungolje, som mange skip går på i dag, og diesel var på rundt 300 US dollar per tonn. Om ett år kan den være oppe i 600 US dollar. Når vi vet at de store skipene brenner mellom 50 og 150 tonn drivstoff per døgn, blir differansen stor. Da vil skipene som kjører på tungolje installere scrubbere for å rense eksosen.

Kan få ny partner

Yara Marine Technologies hadde i 2017 en omsetning på 151,6 millioner kroner, og et resultat før skatt på 4,8 millioner kroner. Renseanleggene spesialtilpasses de enkelte skipene.

I tillegg til kontorene i Oslo, har selskapet avdeling i Göteborg samt ved produksjonssteder flere steder i Europa, samt Kina og USA.

– Alt i alt har vi 100 ansatte. Det er riktig at vi vil omsette for 700 millioner kroner i år. Hadde vi hatt større kapasitet, kunne vi doblet omsetningen. Etterspørselen etter rensesystemene er enorm, mener Strandberg.

Gründer Peter Strandberg fra Lyngdal har utviklet teknologi til rensing av avgasser og sot på skip som er et av de ledende i verden. Nå vurderer Yara, som eier 63 prosent av aksjene i Yara Marine Technologies, å selge aksjene med milliardgevinst. Foto: Torrey Enoksen