– Vi har drøftinger om å optimalisere gjennomføringen av prosjektet, noe vi ble bedt om av daværende samferdselsminister Dahle, og utfordret Allfarveg på hvor raskt dette kan gjennomføres. Vi har fulgt opp utspillene fra stortingsrepresentant Foss om dette. Dersom været tillater det, og det ikke dukker opp noe uforutsett, vil arbeidet starte opp 1. mars, sier prosjektleder i Statens vegvesen Stig Berg Thomassen.

Vi har drøftinger om å optimalisere gjennomføringen av prosjektet.

Stortingsrepresentant Ingunn Foss er fornøyd med at vegvesenet har tatt kritikken til følge. Foto: Torrey Enoksen

Store kostnader for samfunnet

Like før jul reiste stortingsrepresentant Ingunn Foss, Høyre, spørsmål til da værende samferdselsminister om hvorfor E39 mellom Handeland i Lyngdal og Feda i Kvinesdal måtte holdes stengt i fire måneder på grunn av oppgraderingene.

Hun viste blant annet til at omkjøringsveien over Kvinesheia medfører en ekstrareisetid på mellom 15 og 20 minutter og påført de reisende ekstrakostnader.

Beregninger som er gjort tyder på at samfunnet under stengningen fra midten av august til midten av desember ble påført en ekstrakostnad på nærmere 165 millioner kroner.

Det kan skje igjen når Statens vegvesen sammen med Allfarveg og underentreprenørene sine fra begynnelsen av mars igjen skal stenge den 15 kilometer lange strekningen fra Fedaheitunnelen til Handeland for å sluttføre sikkerhetsoppgraderingen av Fedahei- Teistedals- og Vatlandstunnelene.

Ramme på 140 millioner

Ifølge kontrakten mellom Statens vegvesen og Allfarveg skal arbeidet være fullført innen 1. juli, men kan bli sluttført tidligere dersom arbeidet utføres etter planen som selskapene jobber med.

Kontrakten på oppgradering av de ulike sikkerhets systemene i de tre tunnelene har en samlet ramme på 140 millioner kroner.

Bakgrunnen for at arbeidet i tunnelene, er et direktiv fra EU om standarder for sikkerhetsutstyr i tunneler som er 500 meter eller lengre. Direktivet trådte i kraft i 2004, men Norge hadde dispensasjon fra reglene frem til i fjor.

– Det at Statens vegvesen sammen med Allfarveg signaliserer at de vil følge opp signalene fra samferdselsministeren om å prøve å gjøre unna arbeidet raskere, er veldig bra, sier stortingsrepresentant Foss til Lister24.