Nå kan lærere søke om videreutdanning igjen. I Agder mangler nær 500 matematikklærere fordypning i faget de underviser i. Det samme gjelder 550 engelsklærere og 300 norsklærere.

I Lister-regionen er det Kvinesdal som er mest bakpå når det gjelder lærere med fordypning. 16 norsklærere - 28 prosent - mangler fordypning, mens 16 matematikklærere og 19 engelsklærere gjør det samme - 31 og hele 43 prosent.

I Farsund er fordypningskrisen stor i engelsk, der 40 prosent av lærerne i faget trenger videreutdanning. I matematikk og norsk er andelen på 21 og 15 prosent. Tendensen er lik i Lyngdal der 36 prosent av engelsklærerne, 17 prosent av matematikklærerne og 10 prosent av norsklærerne må ha videreutdanning.

Også Flekkefjord har en høy andel lærere uten fordypning - særlig i engelsk (30 prosent) og matematikk (23 prosent).

Antall og andel lærere som ikke oppfyller kompetansekravene i grunnskolen 2020/2021

NorskMatematikkEngelsk
Agder29713 %48424 %54538 %
Farsund1115 %1321 %1640 %
Lyngdal510 %917 %1236 %
Kvinesdal1628 %1631 %1943 %
Flekkefjord811 %1823 %1830 %
Hægebostad00 %19 %240 %
Audnedal317 %847 %867 %
Sirdal210 %29 %853 %
Lindesnes617 %1037 %943 %
Mandal1412 %2119 %1119 %
Marnardal519 %519 %945 %
Åseral00 %00 %00 %
Arendal228 %5121 %5835 %
Birkenes611 %1528 %2158 %
Bygland212 %424 %758 %
Bykle17 %220 %225 %
Evje og Hornnes00 %413 %726 %
Froland1017 %1731 %3672 %
Gjerstad832 %939 %1467 %
Grimstad3317 %6739 %7650 %
Iveland218 %542 %545 %
Kristiansand8513 %11821 %11434 %
Lillesand1315 %1824 %1633 %
Risør00 %516 %315 %
Songdalen00 %12 %39 %
Søgne911 %2032 %618 %
Tvedestrand713 %921 %1339 %
Valle218 %327 %229 %
Vegårshei419 %531 %1063 %
Vennesla2220 %2422 %3739 %
Åmli17 %327 %333 %

Satser videre

– Flere kloke, kunnskapsrike og kvalifiserte lærere er det viktigste vi kan sørge for i skolepolitikken. Men fortsatt er det mange lærere som mangler fordypning i fagene de underviser i. Derfor fortsetter vi satsingen på videreutdanning, og vi håper mange lærere vil søke, sier kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande i en utsendt pressemelding.

Regjeringen har tredoblet satsingen på videreutdanning for lærere siden 2014. I år er det satt av 1,54 milliarder kroner. I 2019 fikk 6.800 lærere tilbud om videreutdanning.

– Kommunene i Agder må prioritere videreutdanning, og de bør ha klare kompetanseplaner for hvordan de skal sørge for at lærerne får nok fordypning innen 2025. Noen kommuner gjør allerede en veldig god jobb, mens andre kan bli bedre, sier Skei Grande.

Søkeportalen åpner 1. februar.

Må ha fordypning innen 2025

Fra 1. august 2025 må alle lærere som skal undervise i engelsk, matematikk, norsk, norsk tegnspråk og samisk på barneskolen ha minimum 30 studiepoeng i disse fagene. Ungdomsskolelærere må ha minst 60 studiepoeng for å undervise i de samme fagene.

Siden skoleåret 2015–16 har antallet lærere som ikke oppfyller kompetansekravene sunket med opp mot 10.700 på landsbasis (om lag 3.200 for norsk, 4.300 for matematikk og 3.100 for engelsk).

I Agder er det fortsatt er en stor andel lærere som underviser i fag de ikke har nok fordypning i, og som trenger videreutdanning innen 2025, viser tall fra Utdanningsdirektoratet: 24 prosent av matematikklærerne, 38 prosent av engelsklærerne og 13 prosent av norsklærerne.

Tilbud til 34.000 lærere

Siden 2014 har rundt 34.000 lærere fått tilbud om videreutdanning i ulike fag. I fjor fikk 6.800 av 11.500 søkere tilbud.

– Det er flott at mange lærere har ønsket faglig påfyll. Vi vet fra undersøkelser at lærere som har tatt videreutdanning mener at de har blitt bedre til å undervise, og at elevene lærer mer, sier Skei Grande.

Fristen for å søke videreutdanning er 1. mars.