– Vi ser frem til å utvide ladestasjonen og øke muligheten til å tiltrekke enda flere kunder til Lyngdal, skriver Åse Bomann-Larsen i Teslas ladestrukturavdeling for Norden i en epost til John Våge, styreleder i Lyngdal Handelspark AS.

Våge har sendt eposten videre til Lyngdal kommune i forbindelse med en planbeskrivelse for utvidelsen.

– Utvidelsen, som er tilsvarende den eksisterende ladestasjonen, er ikke søknadspliktig siden det regnes som en parkeringsplass og er derfor i tråd med gjeldende reguleringsplan, opplyser Bomann-Larsen.

De eksisterende åtte ladeplassene ble offisielt åpnet høsten 2013. Ti nye plasser krever en ny nettstasjon, som vil eies av Tesla. De vil motta anleggskonsesjon fra NVE, og heller ikke dette tiltaket er ifølge Bomann-Larsen søknadspliktig.

Plasseringen av de nye ladeplassene er tenkt rundt 50 meter fra eksisterende ladestasjon, i retning OBS-inngangen.

– Dette er den mest hensiktsmessige plasseringen som ikke forringer eksisterende kjøremønster, minker antall parkeringsplasser fra eksisterende plasser og ei heller opptar parkeringsplasser som er populære for andre bilister, argumenterer Åse Bomann-Larsen.

Nina Wisløff Egenæs i Tesla sentralt har sendt oss denne kommentaren:

– På generelt grunnlag kan vi si følgende: Tesla jobber kontinuerlig med å forbedre vårt Supercharger-nettverk for å gjøre det enklere å dra på elektrisk langtur med våre biler. Tesla leverer i dag biler med rekkevidde på opptil 632 km (NEDC). I hverdagen lades bilene opp hjemme eller på arbeidsplassen, mens Supercharger-nettverket benyttes til lengre reiser mellom byer, på ferie, og så videre.