Andy Syvertsen har lagt fram et budsjett i en oversendt søknad både for drift og planlagte aktiviteter i år. Driftsbudsjettet er på 650.000 kroner og kommunen bes bidra med 400.000 kroner inn i det.

Tilsvarende beløp er også omsøkt inn i aktivitetsbudsjettet som er på 985.000 kroner. Der er det største utgiftspostene Julekalender på til sammen 500.000 kroner og Sauesjå og Matfest på 130.000 kroner. I tillegg er det planlagt Vårslepp og Sommernatt til henholdsvis 70.000 og 50.000 kroner.

– Handelshuset Kvinesdal jobber hardt for å sette Kvinesdal på kartet og å øke besøket til bygda med alle de tilbud vi har her, heter det i søknaden.

Handelshuset Kvinesdal jobber hardt for å sette Kvinesdal på kartet og å øke besøket til bygda med alle de tilbud vi har her.

Nesten alle er med

Medlemmene spenner fra butikker, gårder, banker og hoteller.

– Tilnærmet hele næringslivet er nå medlemmer av Handelshuset Kvinesdal. Utfordringene er store, med sterk konkurranse både fra Flekkefjord og Lyngdal, samt netthandel. Det er derfor viktig å forsøke å være i forkant med arrangementer og lignede for å styrke handel og vekst til Kvinesdal, skriver Syvertsen.

I 2019 er målet øke handelen i Kvinesdal og videreutvikle arrangementene.

Tilnærmet hele næringslivet er nå medlemmer av Handelshuset Kvinesdal.

Sleden som ble utviklet av Asvo ble en stor suksess sist jul. På bildet sees fra venstre Tor Øystein Eilertsen, Karen Pytten, Åse Versland (prosjektleder Handelshuset Kvinesdal) og Kevin Galdal (avdelingsleder på Asvo). Foto: Olav Hoel

Koffert og slede

For tredje år på rad har styret i Handleshuset bestemt at hovedpremien i julekalenderen skal være en koffert med 100.000 kroner i.

– Dette blir som tidligere år delvis finansiert gjennom ekstra kontingent fra medlemmene i handelshuset. Styret i handelshuset mener at en slik hovedpremie vil styrke/markedsføre handelen i Kvinesdal. Vi ønsker og å videreutvikle Julepynten og Sleden på torget, heter det i søknaden.

Handelshuset ønsker å få alle til å dra i samme retning - også innenfor profilering og markedsføring.

– Til jul ble for eksempel Sleden en stor suksess og var snakkisen i bygda i ukesvis. I tillegg så skapte det en stor entusiasme hos Asvo som bygde sleden. Dette vil vi videreutvikle sammen med lokale aktører, heter det i søknaden.

Markedsføring av elektroniske gavekort vil også videreføres i 2019.