Har du hatt problemer med å logge deg på nettbanken eller mobilbanken din i dag? Kanskje du også har opplevd problemer med å ta ut penger i minibanken? Eller betale med kort i butikken? Da er du på langt nær den eneste.
Flere storbanker og Posten Norge er nemlig rammet av en datafeil hos den store data-leverandøren Evry. Problemene skal ha oppstått natt til fredag.
– Vi har en feil i en sentral komponent i en stor maskin. Det gjør at man ikke får logget seg på nettbank og mobilbank, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til E24.
Ber om tålmodighet
Feilen skaper også problemer for enkelte som skal betale med kort i butikk, men her skal det være mulig å bruke en alternativ løsning.
Sparebanken Sør er blant bankene som er rammet.
– Vi oppfordrer våre kunder til å være tålmodig, og prøve igjen om litt. Det er mulig å bruke kortet i butikk, men det er problemer i nettbank og minibank, opplyser kommunikasjonsansvarlig Hans Brekke i Sparebanken Sør til NRK Sørlandet.
Rammer pakker
– Evry er Norges største IT-selskap. Over fire millioner mennesker i Norden bruker daglig tjenester som Evry leverer, heter det på E24.
For Postens del skaper datafeilen forsinkelse i utkjøring av pakker over hele landet.
– Det vil heller ikke være mulig å hente ut pakker som krever personlig utlevering eller der en annen på annet vis må legitimere seg, opplyser pressesjef John Eckhoff i Posten Norge til NRK.
Det gjør at man ikke får logget seg på nettbank og mobilbank.