– Etter planen skal den første båten, en arbeidsbåt, løftes inn i hallen og bli reparert om en ukes tid. Utover vinteren og våren skal vi blant annet foreta reparasjoner og sertifiseringer av flere båter. Blant annet skal vi forlenge en fiskebåt etter påske. Nå jobber vi med en vognløsning som gjøre det mulig å sjøsette båtene som har vært til reparasjon på en greiere måte, sier Fedog.

Daglig leder i Green Yards, Hans Jørgen Fedog, håper reparasjoner, oppgraderinger og resirkulering av større båter ved anlegget på Angholmen kan sysselsette over 30 personer i løpet av året. Foto: Torrey Enoksen

Vedlikeholder

Mens den iskalde nordvesten forsøker å trenge igjennom de tynne veggplatene, er det foreløpig tomt for båter i gropen som kan ta i mot opptil 120 meter lange og 25 meter brede båter. Opp til taket i produksjonshallen fra 1970-tallet er det over 30 meter.

For øyeblikket er det stille, men om kort tid vil det yre av liv når den første båten skal dras opp på slippen og få nødvendige utbedringer.

– Det har vært mye fokus på at det er opphugging av båter vi skal utføre, men det er bare en del av det som skal utføres. Her skal vi drive med reparasjon og klassifisering av båter. Det blir også en viktig del av aktiviteten her ved verftet. Vi har foreløpig ingen planer om nybygg, for det krever veldig mye. Resirkulering og reparasjoner av båter og mindre skip er det et stort behov for. Det har vi stor tro på, sier Fedog.

Resirkulering og reparasjoner av båter og mindre skip er det et stort behov for. Det har vi stor tro på.

Daglig leder i Green Yards, Hans Jørgen Fedog, har god grunn til å smile om dagen. Foto: Torrey Enoksen

Gjenvinne utstyr

Mens vi snakker med daglig leder Hans Jørgen Fedog om fremtiden, får han telefon om at gravemaskinen som skal utstyres med en stor metallsaks snart vil ankomme hallen. Volvoen er den største som noen gang har vært levert på Sørlandet, og skal med den kraftige saksen kunne klippe metall som om det var papir.

– Mange sier opphugging, men det er resirkulering av båter som skal foretas her. Etter planen skal båtene kommer inn og blir dratt innover i hallen av en stor vinsj. Der etter fjerner og oppgraderer vi utstyr som kan eventuelt brukes på andre skip før vi starter selve oppklippingen av skipet. Det vil skje i seksjoner. Selv om et skip skal hugges opp, er det veldig mye utstyr som kan gjenvinnes og brukes andre steder. Derfor blir gjenvinning og oppgradering av utstyr så viktig for virksomheten vår, forteller den daglige lederen.

Reidar Lindeli og Ove Omland jobber sammen med daglig leder Hans Jørgen Fedog med å klargjøre produksjonshallen før den første båten dras inn på slippen. På sikt kan det bli over 30 ansatte ved Green Yards. Foto: Torrey Enoksen

Tror på vekst

1. oktober 2018 inngikk Green Yard kontrakt om leie av verftsområdet på Angholmen langs Fedafjorden av Kvina Verft Eiendom. Bak selskapet Green Yard står FEKO der Fedog er største eier, FFS Marine i Farsund og Lundevågen Invest som Arne Martinsen og Bjarne Lohndal står bak.

I dag jobber det seks personer inne på området. Dersom flere av henvendelsene verftet har sendt til rederier omsettes i kontrakter, kan verftet i første omgang ha oppdrag ut året.

Vi tror kombinasjonen av resirkulering og reparasjoner vil utfylle hverandre på en veldig fin måte og skape vekst over tid.

– Det er et stort behov for vedlikehold av båter og skip i alle størrelser. Større skip kan seile rett inn fra Nordsjøen og legge til kai her. Jeg har vært i kontakt med fergerederier som er interessert i å foreta vedlikehold og oppgraderinger av skipene sine her. Videre har vi båter som oppdrettsnæringen benytter og som trenger vedlikehold. Vi tror kombinasjonen av resirkulering og reparasjoner vil utfylle hverandre på en veldig fin måte og skape vekst over tid, sier Fedog.