– Planen er at alle arbeidene skal være fullført innen 15. juni. Vi håper selvfølgelig at arbeidet kan fullføres lenge før denne fristen, men det er et omfattende arbeid som skal gjennomføres. Frem til midten av juni må derfor bilistene belage seg på å kjøre gamle Kvinesheia og bruke 15 til 18 minutter lenger tid mellom Lyngdal og Flekkefjord, sier prosjektleder Kevin McCready i Veidekka industri AS.

Planen er at alle arbeidene skal være fullført innen 15. juni. Vi håper selvfølgelig at arbeidet kan fullføres lenge før denne fristen.

Raskere rundt uten ledebil

Fire måneder etter at den første etappen av oppgradering på Fedahei-, Teistedals- og Vatlandstunnelene på E39 ble gjennomført, skal strekningen igjen stenges for trafikken.

Mandag vil trafikken igjen bli ledet om Kvinesheia og Øyesletta, en ekstra kjørelengde på rundt 14 kilometer sammenlignet med å kjøre OPS-strekningen.

– Dersom vi hadde valgt å sette opp ledebil gjennom de tre tunnelene som skal oppgraderes, ville det faktisk tatt lenger tid for trafikantene enn om de kjører gamleveien over Kvinesheia. Vi kan ikke ha trafikk gjennom tunnelene mens vi holder på å jobbe med de installasjonene som skal monteres. Veldig mange vet hvordan standarden på gamle E39 over Kvinesheia er, og tar hensyn til det når de kjører, sier McCready.

EU-direktiv

Bakgrunnen for soppgraderingene av tunnelene på E39 er et EU-direktiv fra 2004. EU har utarbeidet en felles standard for hvilket sikkerhetsnivå tunneler over 500 meters lengde skal ha. Norske tunneler fikk dispensasjon fra kravene frem til 2019.

For vel fem år siden satte Statens vegvesen i verk et program der en tidfestet når oppgraderingen av samtlige tunneler på E39 mellom Stavanger og Kristiansand skulle gjennomføres.

Fedahei til Handeland er den siste strekningen på E39 som må utbedres. Rammen på prosjektet er 145 millioner kroner.

I Vatlandstunnelen har deler av nødlyset vært slått på siden jul i fjor etter at de ble montert. I midten av juni skal samtlige tunneler E39 være oppgradert. Foto: Torrey Enoksen

Døgnet rundt

I fjor høst fikk OPS-selskapet Allfarveg og deres samarbeidspartnere gjennomført nødvendige grunnarbeider og installasjoner av blant annet nødlys i tunnelene. Frem til sommeren skal elektriske og elektroniske komponenter i tillegg til bommer, monteres og testes opp mot vegmeldingsentralen.

– En av de viktigste jobbene som må utføres blir testing av komponentene opp mot Vegmeldingssentralen. Systemene må snakke sammen før vi kan slippe trafikken inn på veien igjen. Det vil bli litt støping, montering av bommer og nye skilt og annet sikkerhetsutstyr, forteller McCready.

Noen steder vil det kun bli utført arbeid på dagtid, mens andre steder kan det bli jobbing døgnet rundt.

– Det ble reist en del kritikk i høst om at det ikke ble utført arbeid i tunnelene på kvelds- og nattestid. Hva gjør dere i vår?

– Noen steder vil det kun bli utført arbeid på dagtid, mens andre steder kan det bli jobbing døgnet rundt. I Fedaheitunnelen vil mesteparten av arbeidet foregå på kvelds- og nattestid for å skåne trafikken mest mulig. Går alt som vi håper kan vi bli ferdige før midten av juni, sier prosjektlederen.