– Å, jeg blir helt svett, utbryter daglig leder ved Kløver Dame, Iris Håland, i det Sigrid Harket Sandal fra Farsund 365, samt Svein Olav Pedersen og Therese Malmo fra Handelsstanden og Elisabeth Stølen fra AMFI, kom inn i butikken torsdag morgen for å overrekke både blomster, diplom og gratulasjoner.

Klesbutikken ble nemlig stemt frem av kundene i Farsund kommune som årets favorittbutikk, og det på grunn av den gode servicen. Håland, som kun er 22 år gammel, ble så overrasket over seieren at hun knapt klarte å snakke, men hun var i hvert fall helt sikker på én ting:

– Det er ikke bare meg som har fått dette til, det er hele teamet. Jeg er så heldig som får jobbe med så flotte folk, mener hun.

Iris Håland (t.v) og Siren Merethe Eriksen stråler av glede over seieren. Foto: Hedda Ovidia Stølen

Måtte lyve

Det var imidlertid ikke helt lett å få til en ordentlig overraskelse for den daglige lederen, ettersom hun egentlig ikke skulle begynne på jobb før på ettermiddagen. Derfor måtte ansatt i butikken, Siren Merethe Eriksen, late som at hun hadde et sykt barn, slik at Håland kom på jobb fra morgenen av.

– Jeg har vært full av adrenalin i hele dag, ler Siren, som hadde gjemt seg på Amfi frem til utdelingen klokken ti.

Ansatt i butikken, Siren Merethe Eriksen måtte lyve om at hun hadde et sykt barn for å få Håland til å begynne tidlig på jobb. Slik fikk den daglige lederen seg litt av en overraskelse. Foto: Hedda Ovidia Stølen

God service

Det var flere begrunnelser fra de forskjellige som stemte frem Kløver Dame som årets butikk, og spesielt er det kundebehandlingen som trekkes frem. Et eksempel var en eldre dame som fikk hjelp av Håland til å få varene sine helt hjem, etter stengetid.

– Jeg tenker bare på hvordan jeg ønsker å bli behandlet når jeg kommer inn i en butikk, og så oppfører jeg meg slik, forteller hun, som igjen gjentar at det ikke bare er hun som fortjener æren.

– Siren er min høyre hånd, uten henne hadde det ikke gått, smiler hun.

Viser takknemlighet

Kåringen, som er arrangert av Farsund 365, gikk ut på at kunder i kommunen skulle stemme, og komme med en begrunnelse, på den forretningen de mente var den beste. Frem til konkurransen ble avsluttet på onsdagskvelden kom det inn over 130 stemmer.

Det er ikke bare meg som har fått dette til, det er hele teamet. Jeg er så heldig som får jobbe med så flotte folk.

– Grunnen til at vi gjennomfører denne konkurransen er fordi vi ønsker å sette fokus på service og kundebehandling i kommunens butikker, samt at vi vil vise takknemlighet for den gode jobben de gjør, forteller Sandal, som synes det er bra at de to butikkene som kom på toppen har blitt berømmet for akkurat det. Blant de 130 stemmene var det mange forretninger som ble nevnt, men det var nemlig tre som stakk seg ut. Kløver Dame fikk flest stemmer, og på en knepen andreplass kom Anne’s, og deretter Blå Eik.

Anne’s kom på en knepen andreplass i konkurransen. Foto: Hedda Ovidia Stølen
– Det er fint å høre at folk er fornøyde, mener innehaver, Anne Paulsrud. Foto: Hedda Ovidia Stølen

Gledelig overraskelse

Også innehaver av Anne’s, Anne Paulsrud, ble gledelig overrasket over andreplassen.

– Det var så lite forskjell mellom Anne’s og Kløver Dame at man nesten kan kalle det en delt førsteplass, forteller Sandal i det hun deler ut blomst og diplom til butikkeieren.

– Service er første bud hos oss, og målet vårt er at alle som går ut av døra vår skal være i godt humør, smiler Paulsrud, som har drevet butikk i rundt 18 år. Det at servicen nå er blitt satt pris på, er hun utrolig glad for.

– Det er godt å høre at kundene er fornøyde med jobben vår, og at vi kan være en butikk som kan stille med varer man ikke får tak i andre steder, smiler hun.

Blå Eik, her ved daglig leder Nina Lundegaard, kom på tredjeplass. Foto: Sigrid Harket Sandal