Odd Ingolf Kvinlaug Foto: Bjørn Hoel
Børge Nordås Foto: Bjørn Hoel

Som kjent er trafikksikkerhet satt i høysetet i Kvinesdal, på grunn av uforholdsmessig mange trafikkulykker. Etter at «Kjør med ved»-kampanjen ble satt i verk er det bedring å spore, men det er fortsatt en del å gå på, mener de to kvindølene.

Sju innkjørsler

Kvinlaug og Nordås ønsker at noe blir gjort med rundkjøringen i sentrum før det skjer noe alvorlig galt.

– Rundkjøringen kom på plass denne høsten og har ført til at det har oppstått flere trafikkfarlige situasjoner. Her er det nå sju innkjørsler. I tillegg er det en salig blanding av barn fra Kvinabadet og skoleelever fra Lister videregående som passerer rundkjøringen, hvor det til tider altså er mye trafikk, også fra tunge kjøretøy, fremholder beboerne.

Skoleelevene Alf-Reidar Stiland, Abel Boyene og Adrian Emil Bu mener det er på tide med bedre sikkerhetstiltak langs Gullestadveien ved Kvinabadet. Foto: Bjørn Hoel
Det er sju innkjørsler til rundkjøringen i Gullestadveien Foto: Bjørn Hoel
Det er begge nordsjøarbeidere og sikkerhet ligger i ryggmargen til Børge Nordås og Odd Ingolf Kvinlaug. Foto: Bjørn Hoel
Denne veien, fra den videregående skole og ned til rundkjøringen ved Kvinabadet vil Odd Ingolf Kvinlaug tilbakeføre til gang- og sykkelvei, slik det var opprinnelig. Foto: Bjørn Hoel

Fartsreduserende tiltak

Blant forhold de ønsker å få på plass er fartsreduserende tiltak, som det ifølge Odd Ingolf Kvinlaug ikke ble tatt hensyn til i revideringen av rundkjøringsprosjektet ved Kvinabadet.

Kvinlaug har vært i dialog med Thomas Lervik, som er ansvarlig for trafikksikketstiltak i Kvinesdal. I møtet mellom dem ble det blant annet foreslått å anlegge to fartshumper, en på nordsiden og en på sørsiden av den omtalte rundkjøringen ved Gullestadveien.

Det påpekes videre at veien fra den videregående skolen og sentrum barnehage mot rundkjøringen er sterkt trafikkert med leveranser av barn og varer, gangtrafikk fra skolebusser samt gangtrafikk for ansatte.

– Etter omleggingen av rundkjøringen har det oppstått en rett strekning gjennom rundkjøringen og ut mot Gullestadveien mot sør, som medfører hastigheter på 50–60 kilometer (og enda mer) i timen gjennom rundkjøringen, også med sjåfører som holder håndholdt mobiltelefon inntil øret, advarer Odd Ingolf Kvinlaug.

Flere nesten-ulykker

Til sammen mener han at situasjonen har resultert i flere nesten-ulykker, spesielt der hvor det er gang-, sykkel- og biltrafikk utfra Askveien, i et område hvor det også er lekende barn.

– Denne veien er i utgangspunktet regulert som gang- og sykkelvei, men fungerer i dag om tilkomstvei. Denne veistrekningen må bare benyttes som opprinnelige regulert. Det bør monteres bommer som anvist på oversiktskart, samt skilt som markerer for gang- og sykkelvei, påpeker Kvinlaug.

Denne veien er i utgangspunktet regulert som gang- og sykkelvei, men fungerer i dag om tilkomstvei.

Odd Ingolf Kvinlaug

Oversiktsbilde med forslag til fartreduserende tiltak ved rundkjøringen i nærheten Kvinabadet. Foto: Odd Ingolf Kvinlaug

Han får helhjertet støtte fra sambygdingen Børge Nordås.

– Vi er begge nordsjøarbeidere og har sikkerhetstenkningen i ryggmagen, sier Nordås.

I det samme forslaget fremholdes det at om denne strekningen blir tilbakeført til gang- og sykkelvei vil trafikk bli flyttet til opprinnelig tiltenkt adkomsvei.

Alternativt forslag

Kvinlaug har også et et alternativt forslag angående den opprinnelige gang- og sykkelveien, nemlig at den omregulers til trafikkvei.

– Det anlegges da en fartsdump mellom rundkjøringen og inn/utkjørsel fra Askveien 11, samt en fartsdump før trappegang fra Lister vederegående. Da bør også vurderes en gang- og sykkelsti opp til trappeoppgang mot skolen, sier Kvilaug og fortsetter:

– Det første forslaget anbefales som enklest og tryggest.

Krysset ved Faret bør snarest oppgraderes, og kanskje det bør bli en rundkjøring her, mener de engasjerte innbyggerne. Foto: Bjørn Hoel
Trange veier gjør det vanskelig med to biler i bredden, ikke minst når det er snakk om tunge kjøretøy. Foto: Bjørn Hoel
Børge Nordås mener han at trafikksikkerhen må skjerpes betraktelig flere steder. Foto: Bjørn Hoel

Flere forhold

I et brev til Kvinesdal kommune anbefaler Børge Nordås også andre sikkerhetstiltak. Blant annet å prioritere oppmerking av gangfelt ved Rema 1000.

Gullestad-Askveien-svingen sier han benyttes om sommeren til parkeringsplass for elvefiske, noe han mener er dårlig løsning.

Veikrysset ved Faret ned Gullestad veien ønsker han utbedret på grunn dårlig svingradius for busstrafikk og sikt.