Miljødirektoratet lanserte 2.juni ny rapport; Klimatiltak i Norge 2030. Miljødirektør Ellen Hambro sier: «Så å si alt vi har utredet må gjennomføres, og mye må skje parallelt, hvis målene skal nås». Store utslippskutt kan oppnås ved å framskynde elektrifiseringen av transportsektoren, industrien og petroleumsnæringen.

Store utslippskutt kan oppnås ved å framskynde elektrifiseringen av transportsektoren, industrien og petroleumsnæringen.

Hydrogen framheves som en energiform med stort potensial for reduksjon i utslipp. For å få inn hydrogen som energiløsning er det behov for tilrettelegging på flere felt. Hydrogenløsninger for eksempelvis til sjøtransport, har mye større kostnader enn dagens løsninger. Det er ikke etablert nasjonale retningslinjer for lagring og bunkring av hydrogen. Når merkostnadene er så betydelig høyere enn ved bruk av fossilt brennstoff, må det både innføres forutsigbare støtteordninger og settes krav og vekting i anbudsprosesser av fartøy. I dag tar ikke næringen risikoen med å bestille egnede skip, grunnet høye investeringskostnader og fraværende muligheter for bunkring.

Med dagens CO2-avgifter er produksjonskostnadene for hydrogen 2–3 ganger mer enn fossilt drivstoff. For å få til økt produksjon og kostnadsreduksjon, må det etableres et marked for produksjon og distribusjon.

Enova gir ikke lengre støtte til ladeinfrastruktur. Utbygging av infrastruktur henger nøye sammen med rederienes insentiver til å satse på nye drivstoff. EU reguleringer sier allerede noe om krav til landstrøm. Vi kan forvente lignende reguleringer for andre typer drivstoff. I Agder er det stort fokus på hydrogenproduksjon og distribusjon. Som resten av landet står næringen og stanger mot utfordringene Miljødirektoratet framhever i sin rapport.

Venstre vil:

Statlig støtte og nasjonale planer må på plass for å gi nødvendig forutsigbarhet slik at det lønner seg å satse på produksjon og bruk av hydrogen som fremtidens energiform.

Beate Marie Johnsen,

fylkesordførerkandidat

Agder Venstre