I en lederartikkel i Lister24 og avisen Lister 7. september sås det tvil om moralen til de private aktørene i Forundringsparken.

Det stilles spørsmål om den generelle pengebruken, og redaktøren undres på om vi «kan leve med å ha påført kommunen og det offentlige milliontap og samtidig sikre seg et stort, lukrativt tomteareal for det som i denne sammenhengen synes å være småpenger».

Vi har selvsagt stor forståelse for at lokalpresse og folkevalgte setter et kritisk søkelys på et prosjekt som har mottatt 55 millioner kroner i offentlig støtte. Det skulle bare mangle i et demokrati.

Vi har selvsagt stor forståelse for at lokalpresse og folkevalgte setter et kritisk søkelys på et prosjekt som har mottatt 55 millioner kroner i offentlig støtte.

Samtidig har jeg lyst til å sette satsingen vår på det som kunne blitt en ny turistmagnet i Lister i perspektiv.

Min oldemor, Isabella Ubostad, startet i 1934 Rosfjord Leirplass som en av de første «campingplasser» i Norge. Hun så at det representerte en mulighet for å kunne spe på en noe skranten gårdsdrift i en hverdag som enke og eneforsørger for fire gutter. Min bestefar og bestemor utviklet driften videre, og min far tok over på begynnelsen av 70-tallet. Da startet utviklingen av det som i dag er Rosfjord Strandhotell og camping. Sammen med min mor, som støttet hans visjoner for plassen og var villig til å ofre det som det kostet å satse, utviklet de Rosfjord videre til et lokomotiv for turisme i Lyngdal. På begynnelsen 1980-tallet var det plass til 425 teltplasser og rundt 25 hytter. I 1986 investerte mine foreldre alt de hadde opparbeidet seg og satset både hus og hjem i en tid der det var 14 prosent lånerente i et nytt hotellbygg.

Mine foreldre la grunnlaget for oss som kom etter til å utvikle plassen i Lyngdal videre. Vi har hatt små og store utviklinger hvert eneste år. I 2006 var vår familie med min bror Gaute i spissen en viktig initiativtaker og deltaker i utviklingen av Sørlandsbadet. Vi gikk inn som største private investor med 10 års underskuddsgaranti for å sikre driften av badet – uten krav om tilbakebetaling og med avtale om at alt eventuelt overskudd skulle gå inn i videre utvikling.

Ringvirkningene av dette ga oss muligheten for å utvikle hotellet vårt enda mer med ytterligere 50 rom og ny konferanseavdeling i 2008. Samtidig som dette åpnet vi også opp enda mer for almenn tilgjengelighet til vår eiendom med ny strandpromenade langs hele stranda.

Dette har medført at hele dette området er blitt til glede for både besøkende og fastboende. I tillegg er strandpromenaden gitt en universell utforming slik at også rullestolbrukere kan benytte den.

I denne perioden var vi også initiativtakere og svært delaktige i å få realisert turstier og merking som et ledd i Sørlandsbadet turpark. Sammen med andre grunneiere åpnet vi opp en av de mest brukte turstiene i regionen – stien over månen.

Vårt fokus har alltid vært å være byens hotell. Gjennom å skape opplevelser, være en kulturarena, sponse idrettslaget eller andre små og store prosjekter har vi bidratt med vår tid og våre ressurser i så stor utstrekning som mulig. Vi har ønsket å løfte Lyngdal og skape bolyst for lokalbefolkningen og samtidig gode opplevelser for gjester.

De siste årene har organisasjonen vår vokst utover Lyngdal kommunes grenser. Gjester som besøker området ser ingen kommunegrenser, og det kan heller ikke vi. I 2013 kjøpte vi Lindesnes Havhotell. Hotellanlegget ble opprinnelig åpnet i 2010, men hadde gjennomgått to konkurser i perioden mellom 2010 og 2013. Da vi kjøpte Havhotellet, ble også tanken om verdens største undervannsrestaurant sådd, og i 2019 åpnet vi Under. Restauranten har ikke bare satt regionen på kartet. Den har også styrket Norge som destinasjon. Under er et lokalt prosjekt tvers igjennom. Vi bruker råvarer fra regionen og benytter oss nesten utelukkende av lokale entreprenører, lokal kunst, lokal musikk og lokale leverandører. Gode eksempler på et lokalt bidrag er eiketrær felt i Jåsund og tilvirket av Hamran. Om vi tjener penger på dette? Nei, ikke ennå. Men håper vi vil det i fremtiden. Slik at vi sammen med andre kan investere videre her.

I 2017 tok vi over driften av Lomsesanden Camping i Farsund. I tett samarbeid med både kommune og Statsforvalteren har vi utviklet videre det som er Norges eneste camping i et statlig friområde. Siden oppstart har vi gått fra cirka 10.000 gjestedøgn til over 20.000 gjestedøgn dette året, og vi gleder oss til å utvikle dette videre.

I 2010 begynte tanken på et lekeland/ park i Lyngdal vi som familie og investor har brukt enormt mye tid og ressurser på. Og i 2019 ble Forundringsparken etablert sammen med flere andre investorer som delte vår og kommunens visjon om utvikling.

Vi så alle at ringvirkningene av et slikt anlegg potensielt kunne være svært store. Vi gikk da inn i prosjektet som investor med 17 prosent eierandel og det ble leid inn en prosjektleder. Forundringsparken har vist seg være vanskelig å gjennomføre av flere årsaker. Vi har, i likhet med andre investorer og leverandører, måtte bokføre store økonomiske tap. Konkret for vår del ender det trolig opp med en smell på rundt 14 millioner. I tillegg har vi 14 år med arbeid som aldri har blitt fakturert inn i noe prosjekt.

I denne perioden har det også blitt utviklet og bygget 55 hytter og påstartet flere husprosjekt i Skomrak. Alle er selvsagt bygget av lokale entreprenører. Disse hyttene brukes hele året, i tillegg til 270 faste campingplasser samt hotellgjester er vi viktige for handel i regionen. At vi er så heldige at vi har dette utvalget i butikker, og arbeidsplassene det fører med seg, skyldes i stor grad turismen, både varme og kalde senger.

Med Skomrak brygge har vi også fått tilgjengeliggjort området bedre for både besøkende og lokale med bryggearealer og turstier. I år ble også handicaprampen fullført, samarbeidsprosjekt som dette setter vi stor pris på at vi kan ha i Lyngdal kommune. Her har vi stilt vår eiendom til disposisjon, og vi har tatt initiativ og kostnader med tegning og konsept. Byggekostnadene ble dekket av kommunen. Dette kommer oss alle til gode.

Gaute, som nok er den med mest skaperlyst, har også investert og satset utenfor våre felles selskaper – blant annet i fiskemottaket SJØ på Borhaug. I sommer åpnet han også restauranten Torvets i Farsund sammen med andre som brenner for å utvikle våre lokalsamfunn.

Vi tenker region i alt vi gjør. Gjennom flere år har vi etter hvert fått et stort nettverk som gjør at vi har hatt besøk av flere store nasjonale artister på konserter. Vi har bidratt til at vi har fått innspillinger til regionen som for eksempel Camp Senkveld, flere 71° Nord-sesonger, filmreklameinnspillinger for flere store internasjonale selskaper, og nå i år har vi hatt prosjektlederansvar og huset Mesternes Mester.

Vi tenker region i alt vi gjør.

Her har vi vært fasilitator for en produksjon på opptil 50 personer i rundt fire uker. Mesternes Mester er en NRK-innspilling der det ikke er tillatt med produktplasseringer eller annonser, som gjør at vi ikke kan trekke inn kommersielle sponsorer. Å legge til rette for TV-innspillinger er ingen lukrativ greie. Som regel er det et stort tapsprosjekt. Tanken er likevel at disse flotte bildene som vil rulle over skjermen for nærmere 1,5 millioner seere hver lørdag i januar og februar skal løfte regionen vår.

Dette har vært et samarbeidsprosjekt med Lindesnes kommune og Farsund kommune, der kommunene har klart se utover sine grenser for å løfte regionen. Uten mennesker som evner å tenke utenfor sin egen nesetipp klarer vi ikke å lukke slike avtaler. Uten signaler om at vi skulle motta støtte fra Farsund og Lindesnes kommune hadde vi aldri sagt ja til denne innspillingen, vi har ganske enkelt ikke finansielle muskler til å bære dette alene. Det er sammen vi er unike i denne landsdelen, og vi må stå sammen for å hevde oss mot andre og større regioner i Norge.

Våre bedrifter omsetter nå for over 100 millioner kroner med hjelp fra cirka 150 fantastiske medarbeidere. Vi står for cirka 110.000 gjestedøgn til regionen samlet sett per år. Når forsiktige estimater sier at et gjestedøgn legger igjen cirka 600 kr i tillegg til overnatting blir det ganske mye verdier som blir lagt igjen i vår region. I tillegg kommer våre direkte kjøp av våre varer og tjenester fra lokale bedrifter, der vi som frittstående hoteller ikke er bundet av noen innkjøpsavtaler, velger dette bevisst og aktivt.

Men vi er også i en tid da vi også kjenner godt på kostnadsnivå med rentehevinger, høye strømpriser, et generelt høyrere kostnadsnivå, i kombinasjon med lavere etterspørsel og et marked som er svært lite forutsigbart. Vi jobber beinhardt for at vi fortsatt skal kunne investere og utvikle i vår region, og for å sikre arbeidsplassene til våre ansatte. Vår formue ligger i eiendom, i arbeidende kapital, og i all hovedsak bruker vi alt overskudd på utvikling og investering videre i regionen vår.

I mine øyne er ikke dette en tid hvor vi bør rette pekefinger og skape steile fronter.

Det er utfordrende tider for oss alle, og det kommer nok til å vare. Det er en tid for vanskelige prosesser og tøffe avgjørelser. I mine øyne er ikke dette en tid hvor vi bør rette pekefinger og skape steile fronter. Det er en tid hvor vi bør løfte felleskapet og finne den styrken som ligger her. For min egen del skal jeg prøve å følge i mine foreldres fotspor og skape vekst og positivisme selv i en tid hvor høye renter og kostnader i et uforutsigbart marked egentlig tilsier noe annet.

Med vennlig hilsen

Stig Ubostad – stolt del av Ubostad familien.