Det er bra at Lyngdal kommune har endret teksten på hjemmesiden og at det kommer opp en politisk sak i UMPT, men det som også bør omtales i denne saken, er hvordan kommunen behandler innbyggere og næringsliv som ringer og melder fra om farlige og glatte veier.

Jeg er blitt kontaktet av flere, og de er blir møtt med lite forståelse og beskjed om at de får holde seg innendørs eller sko seg etter føret da dette ikke er kommunens ansvar, noe jeg mener vi som kommune ikke kan være bekjent av.

Som jeg skrev i mitt brev til ordfører, så må vi alle ha forståelse for at det kan være vanskelig å rekke over alle steder når været gir oss store utfordringer, men vi må møte dem som ringer med forståelse og ydmykhet.

Jeg er blitt kontaktet av flere, og de er blir møtt med lite forståelse.

Økonomi er også blitt nevnt i anledning denne saken, og det økonomiske handlingsrommet til brøyting og strøing kan ingen forutse på forhånd da ingen vinter er lik, og vi som kommune kan ikke sette noen økonomisk grense foran sikkerhet for barn, innbyggere og næringsliv.

Blir utgiftene store på vintervedlikehold, ja så blir det kanskje mindre på annet veivedlikehold. Men som kommune har vi et ansvar for at myke trafikanter og bilister ferdes på sikre veier for å unngå farlige hendelser og ulykker.

Det er ingen tvil om at retningslinjene kommunen styrer etter må gjennomgås, og da bør det også utarbeides tekst som omhandler store værutfordringer og tiltaksplan for det.

Jeg vil også presisere at alle dem som jobber dag og natt med brøyting og strøing gjør en formidabel jobb. Det er ikke der feilen ligger. Det er retningslinjene og videreformidlingen fra kommune og administrasjon som her må tas tak i.

Unni Nilsen Husøy, Lyngdal Frp