Så var julestria over for denne gangen og aldri før har sentrum vært mer tiltrekkende for oss kunder, enn det var i november og desember. Forsøket på å lage en magisk juleby vil jeg si lyktes godt, men samtidig er det ingen tvil om at det kostet «flesk». Jeg har fulgt med i diskusjonen om bruk av kommunale midler som ble bevilget, men det var nok allikevel handelsstandens medlemmer som drog hovedtyngden av det økonomiske lasset. Så regner jeg med at meningen med å lage en juleby var først og fremst for å flytte noe av julehandelen inn til sårt trengende butikker i sentrum.

Men kanskje burde dere nå ta en kritisk vurdering om det er en juleby alene som skal gi resultater? Ja kanskje for å dra kunder utenifra, men som innbygger så vet jeg at store deler av kundemassen forventer nå at Handelsstanden tar grep om ting som kanskje betyr mer for oss en selve julebyen.

Da vil jeg først og fremst trekke frem åpningstidene som dere tilbyr oss kunder . Noen åpner klokken 07.00, noen 08.00, noen 09.00, noen 10.00 og forsyne meg så ryktes det at en butikk åpner klokken 11.00. Jeg forstår hvorfor, da jeg selv har drevet butikk i 29 år og skulle jeg ha tenkt på samme måte som dere så hadde jeg ønsket at alle mine kunder kom fortløpende innen tre timer. Da hadde jeg spart lønnsutgifter og kunne i tillegg tatt tidlig kveld, men slik fungerer det dessverre ikke og slik vil vi kunder heller ikke ha det. Disse åpningstider er til stor irritasjon og den blir heller ikke mindre når den ene banken åpner klokken 10.00, mens den andre åpner klokken 12.00 – krydret med de offentlige kontorer hvor man snart må  «søke Kongen» for å komme inn.

Noen åpner klokken 07.00, noen 08.00, noen 09.00, noen 10.00 og forsyne meg så ryktes det at en butikk åpner klokken 11.00.

Nå er det slik at de som åpner først stenger sist, men ellers må dere nå sette dere ned i sammen og ta en alvorsprat med de resterende butikkeiere for å komme frem til en felles åpningstid. Ta også en prat med byens apotek om å flytte åpningstiden fra klokken 09.00 til 08.00, slik at det blir samsvar mellom dem og Legesenteret. For flere av de som har time klokken 08.00 er det frustrerende å måtte vente i tre kvarter for å få innløst en resept.

I desember var det en diskusjon hvorvidt miljøgaten skulle stenges hele året. I den forbindelse var det en tidligere forretningsmann, Bjarne Slettebø, som presiserte at det var tre faktorer som var svært viktig for at forretninger skulle få handel og det var tilgjengelighet, tilgjengelighet og atter tilgjengelighet. Nå er miljøgatedebatten lagt død ,men jeg tenker først og fremst på parkeringsforholdene som vi nå har i Lyngdal.

Er parkeringsplassene beregnet for kunder, eller har dette blitt forandret til å gjelde ansatte i offentlig sektor, kontoransatte og butikkansatte? Ja svært ofte er det nesten umulig å finne en parkeringsplass som er i samsvar med tilgjengelighet. Jeg  vil også  trekke frem parkeringen utenfor Legesenteret, som etter at Helsestasjonen kom inn i samme bygg, tilsynelatende kun er beregnet for ansatte, og når man ser at det kommunale parkeringshuset under Rådhusparken står totalt tom, mens parkeringen utenfor er fylt opp fra tidlig morgen, ja da kan man undres. Så vil sikkert noen si « det går da an å bruke beina»? Ja for meg og mange andre så er det ikke noe problem, men for mange er dette et større eller stort problem og en ting kan jeg si og det er at aldri før har jeg hørt så mange si «nå gidder vi ikke mer så vi kjører direkte til Handelsparken».

Vi som har levd en stund og som liker å komme oss opp om morgenen, for å komme i gang, ønsker oss kanskje noe mer i tillegg til en magisk juleby, for at vi fortsatt skal støtte opp om sentrum.  For Handelsstanden er tiden nå  inne for å handle, ellers kan det ende opp med et sentrum med kun kolonial og leiligheter, for det er ingen tvil om at for  hver butikk som legges ned, desto vanskeligere å fylle opp igjen.

Nå må Handelsstanden gjøre grep og handle.

Roy Erik Jåbæk