Utbyggingen av Follobanen har tatt tid, kostet dyrt med ekstra milliarder, ble erklært åpnet av Kongen, så stengt igjen for bruk, ny åpningsdato utsatt og endret. Bane Nord beklager, men har sikkert lært en masse av sine feil.

Kommunestyresalen i Lyngdal rådhus ble vedtatt oppgradering som følge av kommunesammenslåinga. Arbeidene ble så erklært ferdig og salen åpnet for det nye kommunestyret og folket fra januar 2020. Hørselshemmet, et ikke uvanlig problem. Som følge av inhabilitet, ble undertegnede innkalt til en sak i kommunestyret den 17.11.22.

Etter å ha ventet i over to timer som tilhører bakerst i kommunestyresalen, fikk jeg som hørselshemmet erfart hvor dårlig mikrofonlyden var i salen. Da jeg hadde store problemer med å høre det som ble sagt fra podiet, så tok jeg kontakt med ansvarlig for lyden i salen. Han kunne kun si at lyden sto justert på topp og at salen manglet teleslynge.

Irritert entret jeg podiet da jeg fikk anledningen. Jeg var fast bestemt på å gjøre ordføreren oppmerksom på problemet som er i kommunestyresalen for enkelte. Reaksjonen kom raskt med at jeg ble forsøkt klubbet ned da dette ikke angikk saken jeg var innkalt for. Jeg fikk imidlertid fullført mitt budskap med svar fra ordfører som lovet å se på saken. I desember 2022 ble så Rådhuset kvalitetshedret med tittelen Miljøfyrtårn. Den 14.12.22 reagerte jeg med følgende mail til ordføreren for å minne han om problemet:

«Lyngdal rådhus miljøfyrtårnsertifisert?

Gratulerer med sertifiseringen!

Men, - for noen av oss som sliter med hørselshemming, så skaper kommunestyresalen et stort problem. Da salen mangler teleslynge og høytaleranlegget ikke kan stilles høyere, så skaper dette store vansker for enkelte av oss som sliter med hørselen.

La oss få en teleslynge i salen dersom Lyngdal kommune vil være en JA - kommune for alle!

Med vennlig hilsen

Steinar Fuglestveit»

Tida går og ordføreren har det tydeligvis for travelt til å svare på min skriftlige direkte henvendelse som ikke er sendt via kommunen og blitt journalført der. Den 19.01.23 sender jeg ordføreren en etterlysning på mitt brev om hva som vil skje og om når. Samme kveld får jeg så tilsendt følgende svar og opplysninger:

«Her ser du status på arbeidet som er gjort og plan for å få løst dette i nær framtid. Beklager at dette ikke har fungert slik det var forespeilet under ombyggingen av Kommunestyresalen på Rådhuset.»

Ordføreren legger ved brev fra Trond Andersen som klart og tydelig sier følgende:

«Jeg forsøkte å finne informasjon om dette til sammen med teknisk og Trantec tidligere i vinter: Det ble installert teleslynge da salen ble oppgradert i forbindelse med kommunesammenslåingen. Løsningen består av to antenneslynger, men en av disse ble ødelagt i forbindelse med legging av teppe. Dette ble ikke rettet opp da man antok at kostnadene ville bli høye. Vi testet løsningen sammen med Tantec før jul og da virket den bra md tsteutstyret de hadde. Problemet er at man med kun en antenneslynge får problemer med å begrense rekkevidden på signalene. Man kan dermed fange opp lydsignalene også utenfor kommunestyresalen. (For eksempel i første etasje og til og med på utsiden av rådhuset.) Teleslyngen må altså kun aktiveres når det er åpne møter. Jeg har avtalt med Tantec å gjennomgå løsningen sammen med leverandør nå i januar / februar.»

Takk til Trond Andresen for et klargjørende skriv.

Til ordfører Jan Kristensen ønsker jeg å si / spørre?

Det er et vanlig problem for folk som er hørselshemmet at de ikke sier i fra om de vanskene de har med å høre. De skjuler sitt handikap. Som leder i et møte, følger det et ansvar og en plikt til å påse at alle har en best mulig mulighet til å høre og å oppfatte det som blir formidlet. I over tre år har du nå sittet som ordfører i en sal som du visste hadde et ødelagt antenneanlegg. Hva ville reparasjonen av den ødelagte slynga ha kostet? Ødeleggelsen skjedde ved teppeleggingen. Er det snakk om en selvforskyldt tabbe, en forsikringssak, en reklamasjonssak, en forglemmelse eller en sak som ble feid under teppet og der skulle den ha forblitt om ikke S.F. nå freidig tok til å bjeffe igjen?

I Lyngdal kommune er vi flere forskjellige typer mennesker med hørsel:

  • noen har ører og er gode lyttere

  • noen har ører, men bruker de lite til lytting

  • andre lytter med «det døve øret»

  • noen har ører, men er døve og hører med tegnspråk

  • andre har ører som er skadet og trenger litt hjelp for å høre

God kommunikasjon behøver en sender og en mottaker som er samstemt.

La meg forøvrig minne om hvordan sensitiv informasjon som ikke skal komme noen for øret utenfor kommunesalen enkelt skal stoppes, - bruk AV / PÅ bryteren!

La det ikke bli en vane og en nødvendighet at for å kunne ta til seg lærdom, så gjøres dette ved en rask avgjørelse, eventuell nødvendig påfølgende beklagelse og så opplyse at en skal lære av feilen. Dette er en svært kostbar måte å lære på, men beklageligvis likevel ofte brukt av vår kommune.

Steinar Fuglestveit