Først vil jeg si at det er leit å lese at Åse L. Vegge har dårlig erfaring som pasient ved Sørlandet sykehus Flekkefjord, slik hun beskriver i sitt innlegg i Lister24 13. desember. Når det gjelder rapporten Vegge beskriver, så er dette en rapport Helse Sør-Østs konsernrevisjon ba Sørlandet sykehus HF (SSHF) om å gjennomføre som en oppfølging etter granskningen tilsynsmyndighetene gjennomførte av to kirurgiske overleger ved Sørlandet sykehus Flekkefjord.

Administrerende direktør besluttet på denne bakgrunnen å gå bredt ut i Agders befolkning og tilby ny gjennomgang for alle pasienter operert av to spesifikke kirurger. Dette skjedde våren 2020. De aktuelle pasientene tok selv kontakt med Sørlandet sykehus Flekkefjord per telefon på et opprettet kontakttelefonnummer og ble registrert for en senere gjennomgang. Denne muligheten for tidligere pasienter om å ta kontakt for en ny vurdering, ble det opplyst om gjennom lokalmediene samt på vår egen nettside. Mediene fulgte denne saken tett, blant annet ved løpende å opplyse om antallet pasienter som tok kontakt. Totalt 284 pasienter tok kontakt med Sørlandet sykehus Flekkefjord for en ny vurdering.

Det var ikke mulig for sykehus å gå direkte på mulige pasienter og sende dem brev, slik Vegge mener vi burde ha gjort.

At Vegge ikke fikk høre om denne muligheten, er synd. Det var ikke mulig for sykehus å gå direkte på mulige pasienter og sende dem brev, slik Vegge mener vi burde ha gjort. Dette hadde i så fall fordret at vi hadde gått inn i tusenvis av pasientjournaler fra 2008 – 2018 for å se om de var operert av de aktuelle legene. Det å gå inn i pasientjournal uten pasientens tillatelse er strengt regulert. Å benytte mediene for å informere, var slik vi vurderte det den beste og eneste muligheten.

Vegge karakteriserer rapporten som «et bestillingsverk». Dette var et oppdrag Sørlandet sykehus fikk fra Konsernrevisjonen i Helse Sør-Øst.  I arbeidet har det vært viktig for oss nettopp å ha spesialister utenfor eget sykehus med. Derfor var det eksterne spesialister som revurderte alle pasienter operert av disse to legene som ønsket en revurdering. Det ble også benyttet eksterne eksperter i arbeidet med selve rapporten; professor Olav Røise (universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus) og Lars Gunnar Johnsen (leder Norsk ortopedisk forenings kvalitetsutvalg i Den norske legeforening). De eksterne rådgiverne har deltatt i analyseplanleggingen, vurdering av tvilstilfeller, diskusjonsmøter etter at analysene er gjennomført og har gjennomlest og kommentert den ortopediske rapporten.

Så er det ikke slik at vi nå anser oss som ferdige med kvalitetsarbeid. Det å arbeide med kvalitet i behandlingen og forebygge uønskede hendelser, er et kontinuerlig arbeid. Vi oppfordrer derfor våre ansatte om å melde fra om uønskede hendelser som skjer i våre sykehus – både mindre hendelser og de alvorlige – og vi ber pasienter om å sende inn klage dersom de mener seg behandlet på en ikke-akseptabel måte eller med et ikke-optimalt resultat. Det er slike hendelser vi lærer av og som gjør oss bedre. Vi jobber for en nullvisjon, selv om det er et mål det ikke er mulig å nå.

Susanne Hernes, fagdirektør Sørlandet sykehus HF