To ungdommer omkom. Bilen de satt i havnet i vannet. Tragedien rammet. Så kommer det som ofte skjer: Etterpåklokskap. Hadde vi bare . . !

Veien kameratene kjørte på, hadde ingen sperre mot vannet bilen havnet i. Nå heter det: «Hadde veien blitt bygget i dag, ville den hatt autovern eller rekkverk.» Har vi noe å lære av ulykker? Svaret er enkelt: Vi må alltid lære. Vi kan alltid ta lærdom av alvorlige hendelser. Alltid! Men det beste er jo å være i forkant. Risiko- og sårbarhetsanalyser er stikkord.

EN PROSESS med læring har visst også ansatte i Kitemill vært gjennom. Kitemill er firmaet som forsker på å skape energi ved hjelp av flyvende droner i lufta over Listaland. Der er det, som de fleste vet, plenty med luft og ditto massevis av vind. Sånn kan det bli energi av - massevis av krefter som kan skape strøm. Billig strøm, sier Kitemill. I alle fall langt rimeligere enn vanlige vindmøller.

Dermed rir Kitemill sine ivrige drivere videre i drømmen om et kjempestor grønn bølge. Men før det grønne skiftet, må Kitemill gjøre unna noen år med fortsatt rødfarger i regnskapet. Det har stort sett vært minus-tall til nå. Neste år er snakk om 49 mill røde kroner. Altså minustall for driftsmarginen.

I 2027 planlegger de ut fra tall som viser en driftsmargin på 80 millioner kroner. Og da er det blå tall det handler om. Men det er altså noen år med rødt før det forsiktig blir litt blått i 2025, med driftsmargin pluss 6 mill.

SÅNN TENKTE jeg da det var tid for en spasertur i Farsund. Kontanttrappa er vanligvis første lille styrkeprøve i en bakkete by. Farsund er ideell for trim. Kontanttrappa har 30 trinn etter en nydelig og nett restaurering, etter utbyggingen av Eilert Sundt videregående skole.

Da Kontanttrappa ble bygget noen år etter Bybrannen i 1901, hadde kommunen så mye penger at de betale cash, altså «rede penge». Det var verre med den tilstøtende veien som kostet langt mer enn noen hadde tenkt seg. Hele 4.000 kroner måtte kommunen ut med. Farsunds folkevalgte måtte visst låne penger for å finansier den flotte veistubben, som heldigvis er bevart. Steinen som danner muren under Pengeveien, var et historisk skue i seg selv.

Underlig å tenkte på at Pengeveien kostet det samme som minstebeløp da Folkefinans inviterte til emisjon i Kitemill. Pengene ville gitt kommunen 500 aksjer.

TENKE OM kommunen kunne foreta en emisjon blant ubyttekåte investorer. For det er vel «penger tilbake» de drømmer om, de som satser penger. Bare i denne emisjonen kom det inn over 25 millioner kroner.

Tilsvarende kunne nok ingen folkevalgte på begynnelsen av 1900-tallet drømme om.

Men Pengeveien sto støtt med sine solide steiner som mur. Tror forresten ikke datidens steinstablere ville godtatt å bygge sånn som stein legges i dag. Men heldigvis har vi kontrollmålinger. Og takk for det.

OG ALL TAKK til kommunen som denne uka stengte av både Kontanttrappa og Pengeveien, og mer til. Kontrollmåling av muren førte til at kommunens ansvarlige vil være på den sikre siden. Sånn står det respekt av.

Sikkerheten først. Så blir sikkert ansvar og utgifter diskutert i etterkant.

Det er garantert snakk om mer enn 4000 kroner som hele Pengeveien i sin tid kostet.

UANSETT kan ikke veitiltakene måle seg med de mangfoldige millionene som brukes av Kitemill og 20 ansatte. Og når det gjelder de som jobber med prosjektet: Jeg tror ikke en eneste av de 20 skatter til Farsund. Og det er jo nettopp arbeidsplasser og skatteinntekter det handler om når Farsunds politikere i dag planlegger og vedtar – eller omvendt? Kanhende går det nemlig litt fort i svingene til tider.

Ikke noen skattepenger fra de ansatte, får vi tro, og Kitemill som selskap er registrert på Voss. For skattefuten er det hittil og i tiden fremover null og niks å hente hos Kitemill.

KITEMILL har visst nå tatt lærdom av det som skjedde da en drone gikk på snørra og boret seg ned i Hellemyra. På et informasjonsmøte tidligere denne uka sa daglig leder at Kitemill hadde lært og at de nå har mannskaper ute for å varsle piloten dersom det er folk i fareområdet. Da vil dronepiloten straks avbryte flyturen.

Men det måtte altså et alvorlig uhell til. Det er litt skummelt å tenke på at et firma som forsker og forsyner seg av hundrevis av millioner kroner, ikke er i forkant når det gjelder sikkerhet. Joda, de er nøye med å hjelm på hodet selv når blir avbildet utendørs. Men folk som ferdes i området, de aner vel både fred og ingen fare, uten hjelm!

DET ER VISST ikke første gang en drone går sine egne veier i regi av Kitemill. Det er nærmest sånn at det er noe å regne med, at droner detter ned. Dette ble sagt åpent på informasjonsmøtet denne uka. Det er liksom greit «å regne med litt svinn». Men der var ikke kommunen tilstede. Men Kitemill har hatt kontakt tidligere, med en kommunal technical manager. Der ble det enighet om en forenklet byggesøknad, «simplified application».

Farkosten som havnet i jorda, hadde et vingespenn på sju meter. Jeg tenker med gru på at droner med 40 meters vingespenn skal testes over Lista. Planene er der.

Per Kr. Danielsen